Brechtian Distancing Works of Michael Haneke

Authors

  • Aliber Escobar Universidad Autónoma de la Ciudad de México image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v11i21.268

Keywords:

Haneke, Brecht, identification, distancing effect, appeals

Abstract

This essay addresses four issues: the first is to make visible the influence of Bertolt Brecht in Michael Haneke, through the various forms of Brechtian alienation in his works; the second is the film policy of director, whereby he tries to make the viewer a critical agent that can distance for a judgment of artistic representation and take on responsability for his spectatorial place; the third is to explain the method of the filmmaker, from a formal analysis of his works, in order to recognize the main elements of its film policy, aesthetics and ethics; and the fourth is to note that while the director considers himself an artist and not a theorist, his frankfurtian ascentry take him to seek social transformation through a subjective warning. February, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aliber Escobar, Universidad Autónoma de la Ciudad de México

Doctor en Filosofí­a, Maestro en Psicoanálisis, Licenciado en Ciencias de la Comunicación. Psicoanalista, ensayista, profesor e investigador de la UACM.

References

ADORNO, T. (2007). Dialéctica de la ilustración, traducción Joaquín Chamorro Mielke. Madrid: Akal.

BENJAMIN, W. (2012). Escritos franceses, traducción de Horacio Pons. Buenos Aires: Amorrortu.

BRECHT, B. (1983). El pequeño organon para teatro. Granada: Don Quijote.

BRECHT, B. (2000). Cinco dificultades para decir la verdad, sin traductor. Mientras tanto, 77, 53-62.

DEBORD, G. (2008). La sociedad del espectáculo, traducción de Fidel Alegre. Buenos Aires: La marca editora.

LEBEL, J-P. (1973). Cine e ideología, traducción de Julio Crespo. Buenos Aires: Granica Editor.

FREUD, S. (1998). Lo ominoso, traducción de José L. Etcheverry. Buenos Aires: Amorrortu.

METELMANN, J. (2010). Fighting the melodramatic condition. Haneke's polemics, en Grundmann (ed.). A companion to Michael Haneke (168-186). Singapore: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444320602.ch9

NEHAMAS, A. (2005). El arte de vivir: Reflexiones socráticas de Platón a Foucault, traducción de Jorge Brioso. Valencia: Pretextos.

PEUCKER, B. (2010). Games Haneke Plays, en Grundmann (ed.). A companion to Michael Haneke (130-146). Singapore: Wiley- Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444320602.ch6

PIGLIA, R. (2000). Plata quemada. Barcelona: Anagrama.

PUELLES Romero, L. (2011). Mirar al que mira. Teoría estética y sujeto espectador. Madrid: Abada Editores.

RECALCATI, M. (2014). El complejo de Telémaco, traducción de Carlos Gumpert. Barcelona: Editorial Anagrama.

TODOROV T. (1991). Crítica de la crítica, traducción de José Sánchez Lecuna. Barcelona: Paidós.

Published

2016-06-08

How to Cite

Escobar, A. (2016). Brechtian Distancing Works of Michael Haneke. Xihmai, 11(21), 45–64. https://doi.org/10.37646/xihmai.v11i21.268

Issue

Section

Artículos de Investigación