Is it Possible to Talk About the Presence of a Lesbian Kind of Cinema?
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v12i23.278Keywords:
Lesbian, Cinema, Dominant culture, GenderAbstract
Serve this brief work to reflect four items: a) The cinema made with "lesbians", b) the cinema made by lesbians with a lesbian theme, c) the recent positioning of the lesbian cinema; And d) what would be the desirable lesbian film and for what?The exercise is qualitative with two approaches, one perceptive and the other interpretative, put into dialogue through a self-biographical essay.The cinema is an efficient educational and pedagogical tool, in the sample of what bodies and for what, where the dominant culture reduces the desire/pleasure between "women" to the biased perspective of its directors (often, men); with a legible mandate: Enduring the precept of gender through the probity of economic capital.
Downloads
References
- ALONSO, Odette. (2009). Espejo de tres cuerpos. México: Quimera.
- ARFUCH, Leonor (2006). Las subjetividades en la era de la imagen: De la responsabilidad de la mirada, en Educar la mirada. Políticas y pedagogía de la imagen Inés Dussel y Daniela Gutiérrez Compiladoras. Buenos Aires.
- AUSTIN, John. Cómo hacer cosas con palabras. Recuperado de http://ir.nmu.org.ua/bitstream/handle/123456789/117185/170d785d8cfed13cd022cee1adf3f6e2.pdf?sequence=1 (último acceso: 31 de julio de 2015).
- BARTHES, Roland. (2006). La cámara lúcida Nota sobre fotografía. Barcelona: Paidós comunicación.
- BLANCO, Mercedes. (2012) "¿Autobiografía o autoetnografía?" Desacatos, núm. 38, enero-abril 2012, pp. 169-178
- CHANQUÍA, Diana. (1998). Lo enunciable y lo visible. México: CONACULTA.
- CLAVEL, Ana. (2005). Cuerpo náufrago. Alfaguara. México.
- DE LAURETIS, Teresa. (1996). La tecnología del género, Mora, núm. 2, Buenos Aires. pp. 6-34.
- DUSSEL, Inés, Entrevista con Nicholas Mirzoeff. La cultura visual contemporánea: política y pedagogía para este tiempo Propuesta Educativa [en linea] (2009): [Fecha de consulta: 15 de febrero de 2017] Disponible en: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403041703007> ISSN
- ECHEVARRÍA, Ahmel. (2013). La Noria. Cuba: La Unión.
- FRÍAS, Heriberto. (1915). Las inseparables. En Los piratas del boulevard (Desfile de zánganos y víboras sociales y políticas de México).
- GARCÍA, Juan. (1964). Figura de paja. México.
- GIMENO, Beatriz. (2008). Sex. Madrid España: Egales.
- GOFFMAN, Erving. (2006). Estigma. La identidad deteriorada Buenos Aires-Madrid: Amorrortu Editores,. Recuperado de https://sociologiaycultura.files.wordpress.com/2014/02/goffmanestigma.pdf (último acceso: el 23 de septiembre de 2015).
- GONZÁLEZ, Julio. (2012). Por andar vestida de hombre. Cuba: Editorial de la Mujer.
- HALBERSTAM, Judith. (2008, traducción). Masculinidad femenina. Egales. Madrid.
- KOEDT, Anne. (2001). El mito del orgasmo vaginal. Traducción de Daniela Ramos Mingo. Debate Feminista, Año 12. Vol. 23. Abril. México. Pp254-263. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2001.23.607
- LEGUZZI, Guillermina. (2010). "El cine: historia de un lenguaje y debates pedagógicos", en Aportes de la imagen en la formación docente. Abordajes conceptuales y pedagógicos. Instituto Nacional de Formación Docente. Repositorio del Ministerio de Educación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://repositorio.educacion.gov.ar:8080/dspace/handle/123456789/89762
- MADRIGAL, Elena. (2010). Contarte en lésbico. Québec: Alondras.
- MITCHELL, W. J. T. 2002. Mostrando el ver. Una crítica de la cultura visual. Texto publicado originalmente en Art History, Aesthetics, Visual Studies. Localización: Estudios visuales: Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, ISSN 1698-7470, Nº. 1 (Noviembre), 2003 (Ejemplar dedicado a: Los estudios visuales en el siglo 21), págs. 17-40, Recuperado de http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num1/mitchell.pdf (último acceso: 15 de diciembre de 2014).
- MCKEE, Robert. (2004). "Las inseparables'' y la prehistoria del lesbianismo en México. DEBATE FEMINISTA. Las raras. Año 15, Volumen 29, Abril. México. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2004.29.1014
- MOGROVEJO, Norma. (s/f). ¿Literatura lésbica o lesboerotismo?, Recuperado de http://portal.uacm.edu.mx/LinkClick.aspx?fileticket=LLRzupWrrGY%3D&tabid=2322
- MOLES, Abraham. (1971). El kitsch, el arte de la felicidad. Paidós. España.
- ROFFIEL, Rosamaría. (1997). Amora. La llave la tengo yo. España.
- RUBIN, Gayle. (1986). El tráfico de mujeres: notas sobre la economía política del sexo, Nueva Antropología, Vol. VIII, núm. 30, México. pp. 95-145.
- SONTANG, Susan. (19783) [2013]. Sobre fotografía. México: De Bolsillo.
- SUÁREZ, Beatriz. Historia(s) lesbiana(s), teoría(s) lesbiana(s). (s/f) Universidad de Vigo en http://webs.uvigo.es/pmayobre (último acceso: 30 de enero de 2017).
- ZAPATA, Luis (2013) [1979]. El vampiro de la colonia Roma. México: De bolsillo.
PELÍCULAS Y SERIE
- CHAIKEN, Ilene (2003-2004). The L Word. 1ra. Temporada. Estados Unidos. Showtime. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=iyoJXYl1XKA y http://es.wikiquote.org/wiki/The_L_Word, el martes 05 de mayo de 2015 a las 10:01 horas.
- BABBIT, Jamie. (2007). Oye: aleesbianense.
- BARBERENA, Eduardo. (2008). Cheila: Una casa pa'maita Venezuela. Fundación La Villa del Cine
- BARRETO, Bruno. (2013). Tocando la luna. Brasil. LC Barreto Productions, Imagem Filmes, Globo Filmes
- CHOLODENKO, Lisa. High art (1998). Estados Unidos. October Films / 391 Productions
- CHOLODENKO, Lisa. (2010). Los niños están bien. Estados Unidos. Focus Features / 10th Hole Productions / Antidote Films / Artist International Management / Artist International / Gilbert Films / Mandalay Vision / Plum Pictures
- CORTES, Alberto. (1990). Ciudad de ciegos. México. IMCINE; Fondo de Fomento a la Calidad Cinematográfica; Tabasco Films; Bataclán Cinematográfica
- FUENTES, Raúl. (2012). Todo el mundo tiene a alguien menos yo. México. CUEC, Foprocine
- KECHICHE, Abdellatif. (2013). La vida de Adele. Francia. Wild Bunch/Quat'sous Films / France 2 Cinema / Scope Pictures / Vértigo Films / RTBF / Canal + / CNC
- MANERA, Franco. (1970). Vampyros lesbos. Alemania occidental, España. Telecine, Berlín, Madrid y British Film Institute.
- ROZEMA, Patricia. (1995). When night is falling. Canadá. Amanda Films / Crucial Pictures.
- TROCHE, Rose. (1994). Go fish. Estados Unidos. The Samuel Goldwyn Company
- VILLAVERDE, Xavier. (2012). El sexo de los ángeles. España. Continental Producciones, CCFBR Produções, Dream Team Concept.
- STROMBERG, Robert. (2014). Maléfica. EE.UU. Roth Films, Moving Picture Company (MPC)
- GIMENO, Beatriz. (09 de enero de 2011). El armario como coartada. Recuperado de https://beatrizgimeno.es/2011/01/09/el-armario-comocoartada/
- Senado de la República. (2017). LXIII Legislatra, Segundo Año de Ejercicio. Comisión de la Familia y Desarrollo Humano. BIENVENIDA. Sen. Lisbeth Hernández Lecona. PRESIDENTA. Recuperado de http://www.senado.gob.mx/comisiones/familia/
- ROBLES, L. (13 de junio de 2014). El Senado instala comisión a favor de la familia y contra el aborto. Excelsior. Recuperado de http://www.excelsior.com.mx/nacional/2014/06/13/964818
- Sala de prensa. Mauricio Merino Huerta, Presidente y otros. PRONUNCIAMIENTO de la Asamblea Consultiva delConapred. Nueva comisión ordinaria de la familia y el desarrollo humano en el senado de la república está obligada a conducirse con respeto a los derechos humanos y sin discriminación. Consejo nacional para prevenir la discriminación CONAPRED. Recuperado de http://www.conapred.org.mx/index.php?contenido=noticias&id =4931&id_opcion=108&op=214
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 María luisa, g. Tolentino [1]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License, which allows others to use the published work as long as they acknowledge the authorship of the work and its first publication in this journal.
Authors may make separate, additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are permitted and encouraged to share their work online (for example, via institutional repositories or personal websites) prior to and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges and to increased and more rapid citation of the published work.