Influence of Parenting Styles on the Self-Esteem of Children from 9 to 12 Years Old
DOI:
https://doi.org/10.37646/huella.vi9.419Keywords:
Parenting styles, Self-esteem, Selfconfidence, ChildhoodAbstract
This research addresses the consequences of parenting styles have on self-esteem, which is one of the most important personal satisfaction of human beings variables. While conducting this study and was taken as objective to identify the correlation between parenting styles exercised by mothers and self- developed in children 9 to 12 years of age, through self-assessment Questionnaire for evaluation of Self-Esteem in Elementary Educationa-EP (Ramos, Giménez, Muñoz-Adell and Lapaz, 2003) and parenting styles with Scale styles parenting Bullets (EVEP) (Vázquez, 2013), to determine which parenting styles contributes or stop the development of high self-esteem in children. The results show a significant corelation between the relationship between parenting style andself-esteem manifested in democratic and permisive style causing higher self-esteem levels in the children.
Downloads
References
Aguirre, A. (2011). Los estilos parentales y la personalidad antisocial: una aproximación al caso de los secuestradores. Tesina de Licenciatura. Universidad Autónoma de México: México.
Andrade, Palos, Delgado y Palacios. (2006). Escala de Estilos Parentales.
Barrón, B. (20012). Los estilos de crianza y su vínculo con el rendimiento académico. Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México, México D.F.
Borja, I. y Romero, E. (2009). Estilos Parentales Percibidos, Psicopatología y Personalidad en la Adolescencia. Revista de Psicopatologia y psicología Clinica, 14 (2), 63-77. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.14.num.2.2009.4067
Carreño, P. (2013). Relación entre ambiente familiar y la conducta antisocial en un grupo de adolescentes en conflicto con la ley en un centro tutelar del estado de Morelos. Tesis de Licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México: México.
Casarín, A., Osornio, R., y Mazadiego, T., (2008). Estilos parentales y sintomatología depresiva de una muestra de adolescentes veracruzanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 13 (1), 89 -110.
Delgado, A., Parras, A., Sánchez - Queija, I. y López, F (2007). Estilos educativos materno y paterno. Evaluación y relación con el ajuste adolescente. Revista de Psicología. (5). 6, 45 -97.
Díaz-Guerrero, R. (2003). Bajo las garras de la cultura. La Psicología del Mexicano 2. México: Trillas.
Díaz, P. (2007). Importancia de los amigos y de los padres en el rendimiento escolar. Grupo Editor Latinoamericano, Buenos Aires.
Gómez, J., Luengo, M., Otero, J., Romero, E. y Tavares, E. (1999). Análisis de Ítems para la evaluación de conducta antisocial: un estudio transcultural. RIDEP, 1.
Hernández, D. y Sierra, L. (2012). Los estilos parentales y su relación con la autoestima, depresión y agresión en la adolescencia temprana. Tesis de Licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México: México.
Lemus, R. (2005). Estilos Parentales y su relación con las capacidades académicas y los problemas de conducta en adolescentes. Revista Latinoamericana de Educación 4 (63), 15 - 58.
Merino, C., y Arndt, S. (2004). Análisis factorial confirmatorio de la escala de estilos de crianza. Revista de Psicología. (3). 2, 26 - 52.
Rodrigo, J. Ma., Mariquez, Ma. L., García, M., Mendoza, R., Rubio, A., Martínez, A. y Martín, J. C. (2004). Relaciones padres - hijos y estilos de vida en la adolescencia. Psicothema 16 (002), 203 - 210.
Salazar, N., López, L y Romero, M. (2005). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista científica electrónica de psicología, (1).
Sastre, S. (2008). Niños con altas capacidades y su funcionamiento cognitivo diferencial. México: Fondo de Cultura.
Vázquez, S. C. (2013). Diseño y validación de una escala de viñetas para evaluar estilos parentales en la infancia. Tesis de Doctorado. Universidad Iberoamericana: México.
Vera, J. (2012). Conducta antisocial: Asociación con psicopatología en niños y adolescentes. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma de Barcelona: España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Elsa María Camarillo Madrid, Silvia Carolina Vázquez Monter
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.