Influence of Parenting Styles on the Self-Esteem of Children from 9 to 12 Years Old

Authors

  • Elsa María Camarillo Madrid Universidad La Salle Pachuca
  • Silvia Carolina Vázquez Monter Universidad La Salle Pachuca

DOI:

https://doi.org/10.37646/huella.vi9.419

Keywords:

Parenting styles, Self-esteem, Selfconfidence, Childhood

Abstract

This research addresses the consequences of parenting styles have on self-esteem, which is one of the most important personal satisfaction of human beings variables. While conducting this study and was taken as objective to identify the correlation between parenting styles exercised by mothers and self- developed in children 9 to 12 years of age, through self-assessment Questionnaire for evaluation of Self-Esteem in Elementary Educationa-EP (Ramos, Giménez, Muñoz-Adell and Lapaz, 2003) and parenting styles with Scale styles parenting Bullets (EVEP) (Vázquez, 2013), to determine which parenting styles contributes or stop the development of high self-esteem in children. The results show a significant corelation between the relationship between parenting style andself-esteem manifested in democratic and permisive style causing higher self-esteem levels in the children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, A. (2011). Los estilos parentales y la personalidad antisocial: una aproximación al caso de los secuestradores. Tesina de Licenciatura. Universidad Autónoma de México: México.

Andrade, Palos, Delgado y Palacios. (2006). Escala de Estilos Parentales.

Barrón, B. (20012). Los estilos de crianza y su vínculo con el rendimiento académico. Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México, México D.F.

Borja, I. y Romero, E. (2009). Estilos Parentales Percibidos, Psicopatología y Personalidad en la Adolescencia. Revista de Psicopatologia y psicología Clinica, 14 (2), 63-77. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.14.num.2.2009.4067

Carreño, P. (2013). Relación entre ambiente familiar y la conducta antisocial en un grupo de adolescentes en conflicto con la ley en un centro tutelar del estado de Morelos. Tesis de Licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México: México.

Casarín, A., Osornio, R., y Mazadiego, T., (2008). Estilos parentales y sintomatología depresiva de una muestra de adolescentes veracruzanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 13 (1), 89 -110.

Delgado, A., Parras, A., Sánchez - Queija, I. y López, F (2007). Estilos educativos materno y paterno. Evaluación y relación con el ajuste adolescente. Revista de Psicología. (5). 6, 45 -97.

Díaz-Guerrero, R. (2003). Bajo las garras de la cultura. La Psicología del Mexicano 2. México: Trillas.

Díaz, P. (2007). Importancia de los amigos y de los padres en el rendimiento escolar. Grupo Editor Latinoamericano, Buenos Aires.

Gómez, J., Luengo, M., Otero, J., Romero, E. y Tavares, E. (1999). Análisis de Ítems para la evaluación de conducta antisocial: un estudio transcultural. RIDEP, 1.

Hernández, D. y Sierra, L. (2012). Los estilos parentales y su relación con la autoestima, depresión y agresión en la adolescencia temprana. Tesis de Licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México: México.

Lemus, R. (2005). Estilos Parentales y su relación con las capacidades académicas y los problemas de conducta en adolescentes. Revista Latinoamericana de Educación 4 (63), 15 - 58.

Merino, C., y Arndt, S. (2004). Análisis factorial confirmatorio de la escala de estilos de crianza. Revista de Psicología. (3). 2, 26 - 52.

Rodrigo, J. Ma., Mariquez, Ma. L., García, M., Mendoza, R., Rubio, A., Martínez, A. y Martín, J. C. (2004). Relaciones padres - hijos y estilos de vida en la adolescencia. Psicothema 16 (002), 203 - 210.

Salazar, N., López, L y Romero, M. (2005). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista científica electrónica de psicología, (1).

Sastre, S. (2008). Niños con altas capacidades y su funcionamiento cognitivo diferencial. México: Fondo de Cultura.

Vázquez, S. C. (2013). Diseño y validación de una escala de viñetas para evaluar estilos parentales en la infancia. Tesis de Doctorado. Universidad Iberoamericana: México.

Vera, J. (2012). Conducta antisocial: Asociación con psicopatología en niños y adolescentes. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma de Barcelona: España.

Published

31-12-2015

How to Cite

Camarillo Madrid, E. M., & Vázquez Monter, S. C. (2015). Influence of Parenting Styles on the Self-Esteem of Children from 9 to 12 Years Old. Huella De La Palabra, (9), 33–42. https://doi.org/10.37646/huella.vi9.419

Issue

Section

Artículos