Proceso De Lectoescritura En Los Adolescentes De Secundaria De La Comunidad De Ayahualulco

Authors

  • Kenneth Joely Gómez Vázquez Universidad La Salle Pachuca
  • Fiordalizo Morales Haro Universidad La Salle Pachuca
  • Paulina Morales Haro Universidad La Salle Pachuca
  • Rosa Marí­a Romero Martí­nez Universidad La Salle Pachuca

DOI:

https://doi.org/10.37646/huella.vi7.499

Keywords:

process, reading-writing, teenagers

Abstract

The present investigation analyze the reading-writing process on secondary students from the La Salle school, in the community of Ayahualulco, Veracruz, through a process of qualitative investigation, in situ, and having as collecting instruments life stories, interviews and observations.

Generally, the analyze indicates that the reading-writing process is in a medium level, because it was observed that there is a certain kind of approach to the reading from the teenagers and, there is also, a reading comprehension, the deficient factors which are presentare the reading appreciation, in other words, their feeling expression and teachings that the reading left to them; also there is a notorious deficient at the spelling. It was noticed that the family is a factor that affects to the students to don't have the reading habit, because the parents are not very interested into the reading, or, in some cases the parents are illiterate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ, S. (2004). La lectura. Ecuador: LIBRESA.

CHÁVEZ, S. (2001). La apropiación de la lengua escrita: un proceso constructivo, interactivo y de producción cultural. Consultado el día 04 de septiembre de 2012. https://doi.org/10.15517/aie.v1i1.8455

CANU Mirella.(s/f). Lectoescritura:¿Aprendizaje espontáneo o escolar?. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a15n4/15_04_Canu.pdf.

DA FONSECA, V. (2010). Dificultades de Aprendizaje. Barcelona: Trillas.

FREEMAN, Y. (1989). Métodos de lectura en español: ¿reflejan nuestro conocimiento actual del pro- ceso de lectura http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/ a9n3/09_03_Freeman.pdf.

IVICH, I. (1987). Lev Semionovich Vygotsky. Teoría del desarrollo mental y problemas en la educa- ción. http://www.educar.org/articulos/vygotsky.asp.

KELLY, W. (1982). Psicología de la Educación. España: Morata.

LEÓN, C. (2007). Secuencias de desarrollo infantil integral. Caracas: UCAB

LÓPEZ, M. Ramos, R. Mancilla, M. (2008). La adquisición de la lectoescritura en educación básica desde las teorías interaccionistas sujeto-ambiente. El caso de tres escuelas primarias de Tuxtla Gutié- rrez, Chiapas. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_01/ponencias/1055-F.pdf

LORENZO, E. (1994). Fundamentos de lingüística. Uruguay: COLIHUE SEPE.

Marín, O., Zabala, R., Giraldo, S., & Cardona, G. (2008). La lectoescritura: Una estrategia pedagógica para mejorar el rendimiento académico de los estudiantes del grado cuarto de la I.E.R. Pío X del municipio de Ituango. http://biblioteca.ucn.edu.co/rdocumentos/tgrados/Documentos/MARIN_Omar_ZABALA_Robinson.pdf

RUIZ, R. (2007). Lectoescritura. http://rthmruiz8039.wordpress.com

VERNÓN, S. (2011).Tres distintos enfoques en las propuestas de alfabetización inicial. http://www.dgespe.sep.gob.mx/sites/default/files/pemde/lectura/tdea.pdf.

ZABALA, A., Alsina, P., Bantula, J., Carranza M., Dilme, D., Forrellad, M., Gratacos, R., Noguerol, A., Oliver, M., Oro, I., Ballonga, P., Rios, J. (2000). Cómo trabajar los contenidos proce- dimentales en el aula. España: GRAO.

(S/A). (2006). Definiciones. Recuperado de http://www.webdianoia.com.

Published

31-12-2013

How to Cite

Gómez Vázquez, K. J., Morales Haro, F., Morales Haro, P., & Romero Martí­nez, R. M. (2013). Proceso De Lectoescritura En Los Adolescentes De Secundaria De La Comunidad De Ayahualulco. Huella De La Palabra, (7), 27–44. https://doi.org/10.37646/huella.vi7.499

Issue

Section

Artículos