El Grupo De Iguales En La Formación De Habilidade Sociales
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v3i5.112Abstract
Nadie se hace humano solo. Sólo el contacto,
el contagio de otros seres humanos,
nos hace humanos...Y por eso la buena educación
es fabricación de humanidad
(Fernando Savater)
Resumen
El propósito de esta reflexión es señalar la importancia de la formación de las habilidades sociales en el aula, particularmente en el grupo de iguales, como oportunidades para el desarrollo humano integral. Considerar que la exclusión de las mismas pueden generar en problemas psicosociales y de salud, moralmente intolerables en el espacio educativo. Invitar a los agentes educativos a revalorar su quehacer pedagógico en las relaciones interpersonales en el aula.
Abstract
The purpose of this reflection is to indicate the importance of the formation of social abilities in the classroom, particularly in the group of equals, such as opportunities for the integral human development. Taking into consideration that the exclusion of the same can generate psycho-social and health problems, morally intolerable in the educative space. Inviting educative agents to revalue their pedagogical task in interpersonal relations in the classroom.
PALABRAS CLAVE: Habilidades sociales, grupos de iguales, temas transversales.
* Docente-investigador del Área Educativa de la Facultad de Psicología de la BUAP, Miembro de la Comisión de Seguimiento Evaluación Curricular de la Facultad de Psicología-BUAP, Lic. en Psicología- BUAP, Maestría en Ciencias de la Educación-Instituto de Estudios Universitarios, Diplomado en Tecnología Educativa, Diplomado en aprendizaje, educación y desarrollo. Univ. De Camaguey (Cuba-Buap). yanebeb@hotmail.com
** Docente de la Preparatoria Vespertina del Centro Escolar ”Lic. Miguel Alemán” (CELMA), Cholula, Puebla, México, Coordinador del ”Proyecto Celma de Desarrollo Educativo” (PROCEDE), Lic. en Psicología en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (B.U.A.P). Puebla, México, Diplomado en Tecnología de la Enseñanza en la B.U.A.P. Puebla, México, Maestría en Ciencias de la Educación en el Institutos de Estudios Universitarios (I.E.U.), Puebla, México, Especialidad en Orientación Educativa, Facultad de Psicología, B.U.A.P. México.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 María Juana Berra Bortolotti, Rafael Dueñas Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License, which allows others to use the published work as long as they acknowledge the authorship of the work and its first publication in this journal.
Authors may make separate, additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are permitted and encouraged to share their work online (for example, via institutional repositories or personal websites) prior to and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges and to increased and more rapid citation of the published work.