Learning Mediation in the Subject of Physics in High School Education from the Sociocultural Perspective: Optics Case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v10i20.263

Keywords:

declarative knowledge, procedural, attitudinal, mediation, metavaloration

Abstract

The present study is intended to make a cogitation about the arbitration in the learning of physics in high school from a sociocultural perspective, it includes declarative, procedural and attitudinal knowledge, considering the resolution of problems about optics and design of optic devices. The intention is to highlight an appropriate methodology to generate a critical and analytical thinking on its way to Independence, whereby the student recognizes his own weaknesses and strengths, performs a meta-valuation of his axiological features and develops skills for the proper use of lenses and mirrors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marí­a Irma Garcí­a Ordaz, La Salle University

Docente-investigadora, Universidad La Salle Benavente, Departamento de Investigación y Desarrollo,Puebla, México.

References

Beltrán, J. M. (2001). Actividades del refuerzo para el potencial del aprendizaje. En J. M. Beltrán, Marco teórico del programa ARPA propuesta didáctica (pp. 5-14). Madrid: Bruño.

Cárdenas, L. A. (23 de junio de 2014). Mediación en la práctica médica. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 284-291.

Feldman, D. (2010). Didáctica general. Buenos Aires: Ministerio de Educación para la Nación.

Gallardo, K. E. (20 de junio de 2014). Manual nueva taxonomía Marzano y Kendall. Córdoba.

Gutiérrez, F. S. (2013). Debate, hermenéutica cultura. Revista de Filosofía (Universidad Iberoamericana), 12-20.

García, M. V. (2014). Óptica y física moderna. México: BookMart.

Lavaniegos, M. de. (2014). Humanismo y educación en transición. Pachuca, Hidalgo, México: De la Salle.

Lavaniegos, M. de. (2014). Mediación para el aprendizaje actitudinal. Pachuca, Hidalgo, México: De la Salle.

Lavaniegos, M. de. (2014). Mediación para el aprendizaje declarativo. Pachuca, Hidalgo, México: De la Salle.

Lavaniegos, M. de. (2014). Mediación para el aprendizaje procedimental. Pachuca, Hidalgo, México: De la Salle.

Pérez, H. (2009). Física general. México: Patria.

Pozo, J. I. (1996). Teorías cognitivas del aprendizaje. España: Morata.

Prieto, M. D. (s. f.). Modificabilidad cognitiva y PEI. Madrid: Bruño.

Salas, A. L. (2001). Implicaciones educativas de la teoría sociocultural de Vigotsky. Revista Educación, 59-65. www.redalyc.org/articulo.oa?id=44025206

SEP. (2008). Reforma Integral de la Educación Media Superior en México: La creación de un Sistema Nacional de Bachillerato. México.

Tobón, J. H. (2010). Secuencias didácticas: Aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson.

UAEH, M. E. (2010). Modelo Educativo UAEH (p. 176). Pachuca: UAEH.

Published

2016-06-08

How to Cite

Garcí­a Ordaz, M. I. (2016). Learning Mediation in the Subject of Physics in High School Education from the Sociocultural Perspective: Optics Case. Xihmai, 10(20), 41–54. https://doi.org/10.37646/xihmai.v10i20.263

Issue

Section

Artículos de Investigación