TEACHING PRACTICES IN DOMICILIARY EDUCATION: RELATIONS WITH RURAL EDUCATION AND ICT USES
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v16i31.515Keywords:
teaching practices, information and communication technologies, domiciliary and hospital education, rural education, extended classroomAbstract
In this paper we present advances of a research developed and funded by the Universidad Nacional de Chilecito, from june 2019 until december 2020. This time we present some reflections on the teaching practices of a primary level teacher of the Domiciliary and Hospital Education modality on the configuration of her pedagogical work with students in rural contexts. We are interested, first of all, in the articulation between modalities (rural and domiciliary) that occurs in the teaching practices surveyed. We also attend to the uses of ICT in the teaching practices of this teacher in rural areas within the domiciliary education; then the conceptualization that she proposes for those practices and the contributions that she makes from its situated practice to the notion of "extended classroom". Finally, we want to close this writing with some reflections arising from the work of this teacher in the home modality, as challenges in the task of teaching (and learning) that we consider are also pertinent for other modalities.
Downloads
References
Achilli, E. (2001). Investigación y formación docente. Laborde Editores.
Brumat, M. R. (2010). Políticas educativas en educación rural y formación de maestros en Argentina (2004 – 2009). Políticas Educativas – PolEd, 3(2), 147-156. https://seer.ufrgs.br/Poled/issue/view/1472
Brumat, M. R. (2011). Maestros rurales: condiciones de trabajo, formación docente y práctica cotidiana. Revista Iberoamericana de Educación, 55(4), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie5541580
Cragnolino, E. y Lorenzatti, M. C. (2002). Formación docente y escuela rural: dimensiones para abordar analíticamente esta problemática. Páginas Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2 (2-3), 63-76. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/14988
García Álvarez, A. (2014). La educación hospitalaria en Argentina: entre la supervivencia y compromiso social. Foro de Educación, 12(16), 123-139. https://doi.org/10.14516/fde.2014.012.016.005
Geertz, C. (1987). La interpretación de la Cultura. Gedisa.
Gómez, M. M. (2011). El sujeto de la Educación Domiciliaria y Hospitalaria: el alumno en situación de enfermedad. Módulo 2. Portal Educ.ar. https://www.chubut.edu.ar/concurso/material/concursos/Educar_sujeto_educ_hospitalaria.pdf
González, D. (Coord.) (2017). Guía para la implementación de secundarias rurales mediadas por TIC. UNICEF.
Granados, J. & Peirats, J. (2016). Proyectos y experiencias TIC en alumnado hospitalizado. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 16(II), 387-407. https://doi.org/10.30827/eticanet.v16i2.11931
León Simón, M. (2017). El valor de las actuaciones pedagógicas en el ámbito hospitalario. Aula, (23), 49-70. https://doi.org/10.14201/aula2017234970
Lescano, M. J. (2017). Uso de las TIC en la escuela primaria rural en zonas desfavorables del Valle de Traslasierra, Córdoba. [Tesis de licenciatura, Universidad Siglo XXI]. https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/bitstream/handle/ues21/14741/LESCANO%20MARIA%20JULIETA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lizasoáin, O. (2005). Los derechos del niño enfermo y hospitalizado: El derecho a la educación. Logros y perspectivas. Estudios sobre Educación, 9, 189-201.
Lizasoáin, O. & Lieutenant, C. (2002). La Pedagogía hospitalaria frente a un niño con pronóstico fatal. Reflexiones en torno a la necesidad de una formación profesional específica. Estudios sobre Educación, 2, 157-167.
Martín, M. V. (2016). Desafíos pedagógicos en tiempos de socialidad mediatizada por TIC. III Jornadas de Formación Docente Desafíos y tensiones de la formación docente en los actuales escenarios. Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/370
Molina Garuz, M. C.; Arredondo Vallejos, T. M. & González Blanco, J. del P. (2019). Buenas prácticas e innovación en pedagogía hospitalaria. La atención hospitalaria y domiciliaria. Octaedro.
Molina-Pacheco, L. E. & Mesa-Jiménez, F. Y. (2018). Las TIC en escuelas rurales: realidades y proyección para la integración. Praxis & Saber, 9 (21), 75-98. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8924
Montesinos, M.P., Sinisi, L. & Schoo, S. (2010). Aportes para pensar la Educación de Jóvenes y Adultos en el nivel secundario. Un estudio desde la perspectiva de los sujetos. VI Jornadas de Sociología de la UNLP, 9 y 10 de diciembre de 2010. La Plata, Argentina. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5556/ev.5556.pdf
Ortiz, C. (1999). Formación de los profesionales del contexto hospitalario. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 3 (2), 105-120.
Palomares‒Ruiz, A., Sánchez‒Navalón, B. & Garrote‒Rojas, D. (2016). Educación inclusiva en contextos inéditos: la implementación de la Pedagogía Hospitalaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2), 1507-1522.
Peirats, J., Granados, J. & Morote, D. (2017). Avances de la investigación en educación y TIC en aulas hospitalarias. Educatio Siglo XXI, 35(3), 65-84. https://doi.org/10.6018/j/308901
Requena, M. L. (2011). Prácticas educativas con niños internados en una escuela hospitalaria del conurbano bonaerense. IX Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-034/356
Sagol, C. (2013, febrero 7). Aulas aumentadas, lo mejor de los dos mundos. [Texto en un blog] Educ.ar. https://www.educ.ar/recursos/116227/aulas-aumentadas-lo-mejor-de-los-dos-mundos
Sánchez, L. E. & Navarro, M. J. G. (2015). Secundarias rurales mediadas por tecnologías de la información y la comunicación en el norte de Argentina: democratización, inclusión y problemas éticos. Innovación educativa, 15 (69), 37-56.
Serradas Fonseca, M. (2015). La pluridimensionalidad del rol del docente hospitalario. Educ@ción en Contexto, 1(2), 38-55.
Serrano Sánchez, J. L. y Prendes Espinosa, M. P. (2014). TIC para la mejora educativa en aulas hospitalarias. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 45, 23-36.
Serrano Sánchez, J. L. y Prendes Espinosa, M. P. (2015). Integración de TIC en aulas hospitalarias como recursos para la mejora de los procesos educativos. Estudios sobre educación, 28, 187-210. https://doi.org/10.15581/004.28.187-210
Souto, M. (1996). La clase escolar. Una mirada desde la didáctica de lo grupal. En Camilloni, A. W., Davini, M.C., Edelstein, G., Litwin, E., Souto, M. & Barco, S. Corrientes didácticas contemporáneas. pp. 119-139. Paidós.
Tamargo, C. y Carniglia, E. (2020). Maestras y TIC en escuelas ruralizadas: claves del acceso en la pampa cordobesa. UniRío Editora.
Terigi, F. (Comp.) (2006). Diez miradas sobre la escuela primaria. Siglo XXI.
Twining, P. (2002). Conceptualising Computer Use in Education: introducing the Computer Practice Framework (CPF). British Educational Research Journal, 28(1), 95-110. https://doi.org/10.1080/01411920120109775
Zattera, O. (2017). Aportes para la elaboración de un régimen académico para el ámbito rural bajo la modalidad mediada por TIC. Secundarias Rurales mediadas por TIC. UNICEF.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Rosa Brumat, Diego Agustín Moreiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License, which allows others to use the published work as long as they acknowledge the authorship of the work and its first publication in this journal.
Authors may make separate, additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are permitted and encouraged to share their work online (for example, via institutional repositories or personal websites) prior to and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges and to increased and more rapid citation of the published work.