Text, Pretext and Context in Artificial Respiration (1978-1980).
DOI:
https://doi.org/10.37646/huella.vi12.370Keywords:
Argentinian Dictatorship, Ricardo Piglia, Respiración artificial, TextAbstract
Respiración artificial (1980) is not just one of the greatest novels of the Argentinian narrative of the military dictatorship that took control of the country between 1976 and 1983. It is also an unavoidable political reference that, in every new reading, reappraises the problems of memory and writing as spaces of social resistance. This paper explores the previous texts that announce the publication of the novel, as well as the political context of censorship, self-censorship and prosecution of the opponents of the dictatorial regime. The previous texts were published in Punto de vista Review, intellectual and political headlight of periodical publications of that time, and they acquire aesthetic, historiographical and political relevance, because the reading between lines of Respiración artificial eludes censorship, but also produces new and ingenious ways of literary renovation.
Downloads
References
BALDERSTON, D. (2000). El significado latente en Respiración artificial. En J. Fornet (Ed.). Ricardo Piglia (pp. 171-178). Bogotá: Fondo Editorial Casa de las Américas.
BARRENECHEA, A. M. (1957). La expresión de la irrealidad en la obra de Jorge Luis Borges. En A. M. Barrenechea y E. S. Speratti Piñero. La literatura fantástica en Argentina (pp. 54-72). México: UNAM.
BENJAMIN, W. (2009). Estética y política. Trad. T. J. Bartoletti y J. Fava. Buenos Aires: Las Cuarenta.
BENJAMIN, W. y Scholem, G. (2011). Correspondencia 1933-1940. Trad. R. Lupiani. Ed. G. Scholem. Madrid: Trotta.
BORGES, J. L. (2000). El libro de arena. Madrid: Alianza Editorial.
BORGES, J. L. (1999). Obra poética, 1 (1923-1929). Madrid: Alianza Editorial.
CORBATTA, J. (1999). Narrativas de la Guerra Sucia en Argentina (Piglia, Saer, Valenzuela, Puig). Buenos Aires: Ediciones Corregidor.
CORBATTA, J. (1996). Ricardo Piglia o la pasión de una idea. Reportaje a Piglia. Recuperado el 27 de junio de 2018 de http://www.angelfire.com/amiga/jcorbata/libros/book_dirty_war/jmainpiglia.htm https://doi.org/10.1353/ntc.1996.0010
DE GRANDIS, R. (1993). Polémica y estrategias en la narrativa argentina. José María Arguedas. Mario Vargas Llosa. Rodolfo Walsh. Ricardo Piglia. Rosario: Beatriz Viterbo.
DEMARÍA, L. (1999). Argentina-s. Ricardo Piglia dialoga con la generación del 37 en la discontinuidad. Buenos Aires: Ediciones Corregidor.
FORNET, J. (2005). El escritor y la tradición. En torno a la poética de Ricardo Piglia. La Habana: Letras Cubanas.
GENETTE, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Trad. C. Fernández Prieto, Madrid: Taurus.
GNUTZMANN, R. (1992). Homenaje a Arlt, Borges y Onetti de Ricardo Piglia. Revista Iberoamericana, 158, 437-448. https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.1992.5043
GODINAS, L. (2003). La secreta sociedad: Arlt, Borges y Piglia. Signos literarios y lingüísticos, V, 1, 53-71.
GOMBROWICZ, W. (2006). Diario argentino. Trad. S. Pitol. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
JITRIK, N. (1976). En las manos de Borges el corazón de Arlt. A propósito de Nombre falso de Ricardo Piglia. Cambio, 3, 84-88.
JOYCE, J. (1999). Ulises. Trad. J. M. Valverde. Barcelona: Lumen / Tusquets.
KOHUT, K. (2007). ¿Literatura comprometida o literatura de la memoria? En R. Corral (Ed.). Entre ficción y reflexión. Juan José Saer y Ricardo Piglia (pp. 113-134). México: El Colegio de México.
NEWMAN, K. (2000). Ángeles torturados: 1976. En J. Fornet (Ed.). Ricardo Piglia (pp. 179-197). Bogotá: Fondo Editorial Casa de las Américas.
ORECCHIA HAVAS, T. (2010). Asedios a la obra de Ricardo Piglia. Berna: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-0352-0001-0
PIGLIA, R. (2001a). Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R. (1978a). Hudson. ¿Un Güiraldes inglés? Punto de vista, 1, 23-24.
PIGLIA, R. (1979). Ideología y ficción en Borges. Punto de vista, 5, 3-6.
PIGLIA, R. (1978b). La prolijidad de lo real. Punto de vista, 3, 26-28.
PIGLIA, R. (2016). Los diarios de Emilio Renzi. Los años felices. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R. (2017). Los diarios de Emilio Renzi. Un día en la vida. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R. (2002). Nombre falso. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R. (1980). Notas sobre Facundo. Punto de vista, 8, 15-18.
PIGLIA, R. (1978c). Punto de vista señala: La mayor. Punto de vista, 3, 18-19 [nota sin firma].
PIGLIA, R. (2001b). Respiración artificial. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R. (2001c). Tres propuestas para el próximo milenio (y cinco dificultades). Buenos Aires: FCE.
PRATT, M. L. (2010). Ojos imperiales. Literatura de viajes y transculturación. Trad. O. Castillo. México: FCE. Punto de vista (1982). 16, 2.
QUINTANA, I. (2001). Figuras de la experiencia en el fin de siglo. Cristina Peri Rossi, Ricardo Piglia, Juan José Saer, Silviano Santiago, Rosario: Beatriz Viterbo. S/A (1981). Punto de vista [editorial]. Punto de vista. 12, 2.
SAER, J. J. (2004). Historia y novela, política y policía. En A. Rodríguez Pérsico (Comp.). Ricardo Piglia: una poética sin límites (pp. 271-273). Pittsburgh: Universidad de Pittsburgh.
SAER, J. J. (1993). Lo imborrable. Madrid-Buenos Aires: Alianza Editorial.
SARLO, B. (2008). Final. Punto de vista, 90, 1-2.
SAZBÓN, J. (1981). La reflexión literaria. Punto de vista, 11, 37-44. También en J. Fornet (Ed.). Ricardo Piglia (pp. 119-139). Bogotá:
Fondo Editorial Casa de las Américas.
SPERANZA, G. (2006). Fuera de campo. Literatura y arte argentinos después de Duchamp. Barcelona: Anagrama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Alfonso Macedo Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.