Playing Dictatorship: Childhood and Trauma in the House of Rabbits, by Laura Alcoba

Authors

  • Cristian Lagunas Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa.

DOI:

https://doi.org/10.37646/huella.vi12.373

Keywords:

Subversive, Triple A, Parapolice, National Security Doctrine

Abstract

In this paper, based on theories about the importance of playing for the developement of children’s mentality, I make an analysis of the use of games in Laura Alcoba’s La casa de los conejos (2008), a novel whose main character and narrator is a nine-year-old girl. I take a review of the episodes in the novel that are related to children’s play activities. My goal is to show that due to them the voice that narrates the literary work can assimilate a traumatic context, consequence of the Argentinian dictatorship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARÁOZ, I. (2011). Narrativa de la memoria. Notas a La escuelita de Alicia Partnoy y La casa de los conejos de Laura Alcoba. Isla Flotante, 3, 27-36.

BENJAMIN, W. (1989). Escritos. La literatura infantil, los niños y los jóvenes. Buenos Aires: Nueva Visión.

BROEKAERT, R. (2011). La crisis de representación en tres novelas de hijos de desaparecidos: La casa de los conejos - Laura Alcoba, Los topos - Félix Bruzzone, Perder -Raquel. Gante: Universiteit Gent.

CASTILLO, P. (2013). Niñez en dictadura: lo filiativo como espacio de resistencia. Revista de Geografía Espacios, 3, 117-131. https://doi.org/10.25074/07197209.6.356

DAONA, V. (2013). Había una vez una casa de los conejos. Una lectura sobre la novela de Laura Alcoba. Aletheia: Revista de la Maestría en Historia y Memoria de la FaHCE, 28, 1-17.

FORNÉ, A. (2010). La memoria insatisfecha en La casa de los conejos de Laura Alcoba. El hilo de la fábula, 10, 65-74. https://doi.org/10.14409/hf.v1i10.1947

JEFTANOVIC, A. (2012). Hablan los hijos. Discursos y estéticas de la perspectiva infantil en la literatura contemporánea. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

LAROUSSE (2017). Dictionnaire de français Larousse. Recuperado el 29 de junio de 2018 de https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/man%C3%A8ge/49092

OTTAVIANELLI, A. y Gandolfi, F. (2013). Volver a ser. Restauración material y simbólica de la casa Mariani-Teruggi. Revista PH. 84, 154-173. https://doi.org/10.33349/2013.84.3392

PIAGET, J. (1984). El criterio moral en el niño. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.

RAGAZZI, B. (2014). Autoficción y trabajo de memoria en La casa de los conejos de Laura Alcoba. Orbis Tertius, 19, 126-134.

VYGOTSKY, L. S. (2016). Play and its role in the mental developement of the child. International Research in Early Childhood Education, 7, 2, 3-25.

ZAMBRA, A. (2011). Formas de volver a casa. Barcelona: Anagrama.

Published

31-12-2018

How to Cite

Lagunas, C. (2018). Playing Dictatorship: Childhood and Trauma in the House of Rabbits, by Laura Alcoba. Huella De La Palabra, (12), 118–131. https://doi.org/10.37646/huella.vi12.373

Issue

Section

Artículos