Relevance and Importance of Sexuality Education for the Prevention of Sexual Violence.

Authors

  • Ingrid Verónica Baños Guerrero Universidad La Salle Pachuca

DOI:

https://doi.org/10.37646/huella.vi13.381

Keywords:

Sexuality, Education, Prevention, Violences, Childhood

Abstract

In this work is fudamented the importance of sexuality education since early childhood as the principal instrument for the prevention of sexual violences. There are also described the different positions about the approach of sexual contents on children and its analized the influence of each one of them in the development of children sexuality. Several approaching strategies are been suggested for sexuality contents with the holonic explicative model, and its justified the need to comunicate with a clear, simple and open languaje to children, each one of the dimentions wich form their sexuality; and their right that they have to experience them in fullness and without violence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASOCIACIÓN PARA EL DESARROLLO INTEGRAL DE PERSONAS VIOLADAS, A.C. (2011). Manual de prevención y detección del abuso sexual infantil. Ciudad de México, México.

BARRIOS MARTÍNEZ, D., y García Ramos, M. A. (2008). Transexualidad: la paradoja del cambio. Ciudad de México, México: Alfil. https://doi.org/10.18356/802aef01-es

BASS, E. (1995). El coraje de sanar. Barcelona, España: Urano.

BESTEN, B. (2001). Abusos sexuales en los niños. Barcelona, España: Herder.

BLANCO, C. (2013). ¿Qué es esto?, Ciudad de México, México: Uranito.

COMISIÓN DE DERECHOS HUMANOS DEL DISTRITO FEDERAL (2006). Maltrato y abuso sexual infantil. Ciudad de México, México: Ediciones Corunda.

FINKELHOR, D. (1980). El abuso sexual al menor. Ciudad de México, México: Pax.

FONDO DE POBLACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS MÉXICO. Salud sexual y reproductiva. Recuperado el 4 de mayo de 2018 de https://www.unfpa.org/es/salud-sexual-y-reproductiva

FREUD, S. (2011). La interpretación de los sueños. Madrid, España: Alianza Editorial.

GESELL, A. (1985). El niño de cinco a diez años. Barcelona, España: Paidós.

GLASER, D. y Frosh, S. (1997). Abuso sexual de niños. Ciudad de México, México: Paidós.

GRUPO JULIA BORBOLLA (2008). Escudo de la dignidad. Ciudad de México. Grupo Julia Borbolla Psicología Integral.

GUARDIANES. AFECTIVIDAD Y SEXUALIDAD A.C. (2016). Informe sobre Percepción del Abuso Sexual en México. Ciudad de México, México.

HOOPER, C. (1994). Madres sobrevivientes al abuso sexual de sus niños. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

JARAMILLO, G. H. (2003). La educación sexual de la primera infancia. Madrid, España: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.

REGENERACIÓN (2017). México primer lugar a nivel mundial en abuso sexual a menores: OCDE. Recuperado el 7 de noviembre de 2019 de https://regeneracion.mx/mexico-primer-lugar-a-nivelmundial-en-abuso-sexual-a-menores-ocde/

RUBIO AURIOLES, E. (2014). Lo que todo clínico debe saber de sexología. Ciudad de México, México: Edición y Farmacia.

MINUCHIN, S. (1981). Técnicas de terapia familiar. Ciudad de México, México: Paidós.

SÁNCHEZ, M. A. (2005). Apredizaje y educación afectivo-sexual:una revisión de los planteamientos iniciales del aprendizaje de las cuestiones sexuales. Revista Galego-Portuguesa De Psicología y Educación, 12 (10), 49-52.

SECRETARÍA DE SALUD (2006). Informe Nacional sobre Violencia y Salud. Ciudad de México, México: Organización Panamericana de Salud y Organización Mundial de la Salud.

SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA (20 de septiembre de 2016). Agenda Sectorial para la Educación Integral en Sexualidad con Énfasis en la Prevención del Embarazo Adolescente. ENAPEA. México: Gobierno de México. Obtenido de www.gob.mx.recuperadoel7denoviembrede2019

SULLIVAN, D. (1997). El sexo que se calla. Ciudad de México, México: Pax.

UNICEF (2015). Recuperado el 7 de noviembre de 2019 de http://www.unicef.org

Published

31-12-2019

How to Cite

Baños Guerrero, I. V. (2019). Relevance and Importance of Sexuality Education for the Prevention of Sexual Violence. Huella De La Palabra, (13), 52–67. https://doi.org/10.37646/huella.vi13.381

Issue

Section

Artículos