THE INFLUENCE OF ADVERTISING IN SOCIAL NETWORKS ON CONSUMER HABITS
DOI:
https://doi.org/10.37646/huella.v18i18.649Keywords:
Keywords: Advertising, Social Media, Algorithms, Influencers, ConsumerismAbstract
Abstract
This partial research report was developed at La Salle University in Pachuca as part of the Communication Research Techniques course, beginning on August 26, 2024, and culminating on December 2, 2024. The purpose of this research is to learn about advertising in social networks, if it is really driven by algorithms, how is the trust with influencers and how it impacts on consumption habits.
As part of the methodology a hermeneutic analysis was applied in advertising, an interview to an influencer, a survey to university students and the results were conclusive, as consumers prefer discounts and reviews, while algorithms and influencers have less impact.
Downloads
References
Alcántara Martínez, BG (2019)"Cuatro casos de influencers en publicidad de la moda en
medios digitales." Tesis UNAM. http://132.248.9.195/ptd2019/junio/0790171/Index.html
Alvarado, E. (2024, 14 octubre). Estrategias de publicidad para el Buen Fin
queatraen clientes. Zenvia. https://www.zenvia.com/es/blog/estrategias-publicidad-buen-fin/
Caballero, R. J. P., & Lara, O. M. N. (2021b). Las redes sociales como estrategia de marketing en las pequeñas y medianas empresas del distrito de Aguadulce, provincia de Coclé, Panamá. http://portal.amelica.org/ameli/journal/225/2253026008/html/
Caballero, R. J. P., & Lara, O. M. N. (s. f.). Influencia de la publicidad en el comportamiento de compra de los estudiantes de mercadeo de la Extensión Universitaria de Aguadulce. http://portal.amelica.org/ameli/journal/212/2121146005/html/
Colmillo, M. (2024, 26 marzo). Cómo influye la publicidad en el comportamiento del consumidor. Metrópolis Comunicación. https://metropoliscom.com/como-influye-la-publicidad-en-el-comportamiento-del-consumidor/
Cornejo Prado, NA (2023) "Globalización cultural y redes sociales: El caso de Instagram como masificador del consumo." Tesis UNAM. http://132.248.9.195/ptd2023/febrero/0835424/Index.html
Diego, R. R. G. (2017). Arte, identidad, comunicación y redes sociodigitales: cómo nos comportamos en la red. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=155005
Domínguez Pérez, AI (2018) "El impacto de los influencers en estrategias de comunicación organizacional". Tesis UNAM. http://132.248.9.195/ptd2018/octubre/0780865/Index.html
Doxa Comunicación (2021) "La gestión de los algoritmos publicitarios en Internet: Un caso
de estudio de Facebook y Google". https://revistascientificas.uspceu.com/doxacomunicacion/article/view/1713
Editorial & Editorial. (2024, 8 marzo). Consumidor mexicano lidera adopción de pagos digitales. Retailers - Negocios E Innovación Tecnológica. https://retailers.mx/consumidor-mexicano-lider-en-adopcion-de-pagos-digitales/
Eumed. (2011) "Influencia de los factores psicológicos en la conducta del consumidor". Revista TecSistecatl.
https://www.eumed.net/rev/tecsistecatl/n5/jasm.pdf
Escalado (2021) "Factores que influyen en el comportamiento del consumidor". 2021.
https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24544w/factores_influyen_comportamiento_consumidor.pdf
Externado, C. (2022, 22 junio). Las redes sociales, detonante del consumismo digital. Conexión Externado. https://conexion.uexternado.edu.co/las-redes-sociales-como-detonante-del-consumismo-digital/
Sensación de Comunicación. (2018, 5 febrero). La comunicación y la publicidad: Una relación recíproca. Feeling Comunicación - Agencia de Comunicación y Marketing. https://feelingcomunicacion.es/la-comunicacion-y-la-publicidad-una-relacionreciproca#:~:text=A%20trav%C3%A9s%20de%20la%20comunicaci%C3%B3n,deseada%20por%20muchas%20grandes%20empresas.
Liliana Loor Ortiz (2011) Influencia de los factores psicológicos en el consumidor.
Contribuciones de las Ciencias Sociales. http://www.eumed.net/rev/cccss/12/llo.htm
Magnani, Esteban. (2017). Big data y política: El poder de los algoritmos. https://static.nuso.org/media/a/descargas//2 .TC.pdf
Magnani, TC (2023) "La realidad diseñada por el algoritmo: El efecto de las redes
sociales en nuestra percepción de la realidad." Revista Historia de las Ideas. https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/134352/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Solorzano Peralta, Alondra (2016) “El consumo de redes sociales en la publicidad dirigida a los millennials en el Distrito Federal”. Tesis UNAM. http://132.248.9.195/ptd2016/febrero/0741316/Index.html
Vaquero, R. (2024). Redes sociales, algoritmos y adicciones. Historia De Las Ideas, (1), 7–
Recuperado a partir de https://historiadelasideas.es/revista/article/view/8
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miroslava López Lazcano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.