Los Procesos Cognitivos En La Comprensión Y Abstracción De Los Aprendizajes
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v3i6.131Abstract
RESUMEN
Una de las necesidades básicas de la educación en el futuro será preparar a los alumnos para la Sociedad del Aprendizaje, dado que la información y los ”saberes” son el recurso más crítico para el desarrollo social y económico, de ahí que las recomendaciones a nivel mundial sean desarrollar habilidades cognitivas para poder acceder a la información.
La educación en este sentido exige trasformar las prácticas para garantizar la excelencia y así satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. La visión del cambio sobre el aprender y enseñar, supone un marco conceptual que armonice los conocimientos, las habilidades y los valores. Esta transformación el PEA (proceso enseñanza aprendizaje) cambia por PAE (proceso aprendizaje enseñanza), y bajo este marco nace el proyecto académico actual que propone identificar la comprensión en el desempeño que refleja el dominio de competencias.
Cada docente, cada formador de maestros ha de enfrentarse hoy a la pedagogía de las competencia; algunos se adhieren a ella totalmente, otros muestran cierta inquietud. Esto nos hace recordar que en pedagogía como en otras ciencias humanas, no existen verdades absolutas, es decir los conceptos empleados se cristalizan conforme evoluciona la comprensión sobre el mismo.
ABSTRACT
One of the basic needs of Education in the future will be to prepare students for the Society of Learning, since the information and ”knowledge” are the most critical re- source for social and economic development, for that reason the recommendations at world-wide level are to develop mental abilities to be able to accede to information.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Maricela Sánchez Espinoza, Mercedes Fabiola Moreno Benítez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License, which allows others to use the published work as long as they acknowledge the authorship of the work and its first publication in this journal.
Authors may make separate, additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are permitted and encouraged to share their work online (for example, via institutional repositories or personal websites) prior to and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges and to increased and more rapid citation of the published work.