Educational Process and Sense of Constitution. Towards an Empowerment of Human Dignity

Authors

  • Marí­a Luisa Pérez Perusquí­a
  • Enrique Serrano Salazar Universidad La Salle Pachuca

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v13i26.307

Keywords:

Personal identity, Collective identity, Educational process, Sense of Constitution, Freedom and human dignity

Abstract

Here, "educational process" and "sense of Constitution" are significant that refer to perceptions and developments of ”freedom” that have as an objective the empowerment of human dignity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W. (1984). Crítica cultural y sociedad. Madrid: Sarpe.

ADORNO, T. W. et. al. (1973). La disputa del positivismo en la sociología alemana. México: Grijalbo.

AGUD APARICIO, A. et. al. (1988). La frase improbable, Contribución a la teoría de los ejemplos. Stephanion, Homenaje a María C. Giner. Salamanca: Universidad de Salamanca.

ALSINA, M. R. y Medina Bravo, P. (2006). Posmodernidad y crisis de identidad. Revista Científica de Información y Comunicación, 3, pp. 125-146.

CURTIUS, E. R. (2000). Prólogo a J. W. V. Goethe. De mi vida. Poesía y Verdad. México: Porrúa.

DEROUET, J-L. (2003). Igualdad. Cuestiones pedagógicas. Enciclopedia histórica. Coord. J. Houssaye. México: Siglo XXI.

EAGLETON, T. (2017). Cultura. Madrid: Taurus.

GADAMER, H. G. (2002). Acotaciones hermenéuticas. Madrid: Trotta.

GARCÍA ROJAS, J. G. (1987). Prólogo a J. Sayeg Helú. El Constitucionalismo Social Mexicano. T. I. México: Instituto Nacional de Estudios Históricos de la Revolución Mexicana.

HÄBERLE, P. (2008). Métodos y principios de la interpretación constitucional, un repertorio de problemas. Documento de conferencia.

HAMELINE, D. (2003). Autonomía. Cuestiones pedagógicas, enciclopedia histórica. Coord. J. Houssaye. México: Siglo XXI.

KANT, M. (2004). Fundamentación de la metafísica de las costumbres. México: Porrúa.

LARROYO, F. (2004). Estudio introductorio a M. Kant. Prolegómenos a toda metafísica del porvenir. México: Porrúa.

LE FUR, L. (1997). El fin del derecho: bien común, justicia, seguridad. Los fines del derecho. Manuales universitarios. México: UNAM.

MONTESQUIEU (1984). Del Espíritu de las Leyes. T. I. Madrid: Sarpe.

ROUSSEAU, J.-J. (2008). Emilio. Madrid: Edaf.

TODOROV, T. (2008). El miedo a los bárbaros. Barcelona: Círculo de Lectores.

URREA SOTO, W. (2010). La concepción pedagógica en Rousseau y Goethe. Itinerario educativo, XXIV, 55, pp. 145-158.

WEISCHEDEL, W. (1985). Los filósofos entre bambalinas. México: FCE.

WYZANSKI, C.E. (1967). Reflexiones de un juez, La función judicial, la ética y el derecho. México: Trillas.

Published

2019-01-08

How to Cite

Pérez Perusquí­a, M. L., & Serrano Salazar , E. (2019). Educational Process and Sense of Constitution. Towards an Empowerment of Human Dignity. Xihmai, 13(26), 7–50. https://doi.org/10.37646/xihmai.v13i26.307

Issue

Section

Artículos de Investigación