From the Noir Genre to “Paranoid Fiction”: Ricardo Piglia's Blanco Nocturno (Night White)

Authors

  • Alfonso Macedo Rodrí­guez Metropolitan Autonomous University image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v9i17.237

Keywords:

Ricardo Piglia, contemporary Hispanic American literature, paranoid fiction, moral novel, intertextual analysis

Abstract

This paper analyzes the thriller transition to the "paranoid fiction", Ricardo Piglia’s concept for his novel Blanco nocturno. Intertextual references contribute to aesthetic and ethical position leading to a critique of the capitalist system and the emptiness of moral values, such as solidarity and justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfonso Macedo Rodrí­guez, Metropolitan Autonomous University

Licenciado en Letras hispánicas por la Universidad Autónoma MetropolitanaIztapalapa, Maestro en Teoría literaria por la UAM-I, Doctor en Teoría literaria por la misma institución. Profesor de la Facultad de Ciencias Humanas y la Escuela de Arquitectura, Diseño gráfico y Comunicación de la Universidad La Salle Pachuca.
alfonsomacedo@hotmail.com

References

- BORGES, Jorge Luis (2000). Ficciones, Madrid: Alianza Editorial.

- BRACERAS, Elena, y Cristina Leytour (selección, introducción, notas y propuestas de trabajo) (2002). Cuentos con detectives y comisarios, Buenos Aires: Ediciones Colihue.

- GARCÍA, Gastón (2011). "La experiencia artística es una pausa de la lógica de la realidad. Entrevista a Ricardo Piglia", Letras libres, 147, 68-73.

- LAFFORGUE, Jorge, y Jorge B. Rivera (1977). Asesinos de papel. Una introducción: historia, testimonios y antología de la narrativa policial en la Argentina, Buenos Aires: Calicanto Editorial.

- MACEDO RODRÍGUEZ, Alfonso (2007). De la crítica a la ficción y de la ficción a la crítica: una lectura sobre la poética de Ricardo Piglia (tesis de maestría), México: Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.

- PIGLIA, Ricardo (2010). Blanco nocturno, Barcelona: Anagrama (Narrativas hispánicas, 476).

- ---------------- (2001b). Crítica y ficción, Barcelona: Anagrama (Argumentos, 267).

- ---------------- (1999). Cuentos con dos rostros, México: UNAM.

- ---------------- (2005). El último lector, Barcelona: Anagrama (Narrativas hispánicas, 376).

- ---------------- (1993). La Argentina en pedazos, Buenos Aires: Ediciones de la Urraca (Col. Fierro).

- ---------------- (2008). Plata quemada, Barcelona: Anagrama (Narrativas hispánicas, 291).

- ---------------- (2001a). Tres propuestas para el próximo milenio (y cinco dificultades), México-Buenos Aires: FCE (C. P., 607).

- RIVERA, Jorge B. (1986) El relato policial en la Argentina. Antología crítica, Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

- ROMERO, Luis Alberto (2004). Breve historia contemporánea de la Argentina, Buenos Aires: FCE

Published

2014-08-08

How to Cite

Macedo Rodrí­guez, A. (2014). From the Noir Genre to “Paranoid Fiction”: Ricardo Piglia’s Blanco Nocturno (Night White). Xihmai, 9(17), 87–100. https://doi.org/10.37646/xihmai.v9i17.237

Issue

Section

Artículos de Investigación

Most read articles by the same author(s)