Educar para una Ciudadaní­a Democrática

Authors

  • Jorge Fernando Heredia Zubieta Universidad La Salle Pachuca

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v13i26.301

Keywords:

Education, Democracy, Citizenship, Participation, Ethics

Abstract

This article explores the relationship between democracy, citizens’ participation and education through some considerations about the need and kind of education required for democracy’s good development, with applications to our national and Latin American situation. It follows the method of: seeing, judging and acting, that is: it begins by considering some real facts, goes on with a philosophical and historical reflection, and ends with some conclusions and action proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR LÓPEZ, J. (2017). Comportamiento electoral de los jóvenes en México. 9° Congreso Latinoamericano de Ciencia Política (ALACIP). Recuperado el 26 de mayo de 2018 de http://www.congresoalacip2017.org/arquivo/downloadpublic2?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjI3MzEiO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiNjdhOTVhMmYyYTcyYzc3NDM2MTk2NmM3NzkwMWRmYjEiO30%3D

CAMPS, V. (1996). Virtudes públicas. Col. Austral. Madrid: Espasa-Calpe.

CAMPS, V. (2007). Educar para la Ciudadanía. Sevilla: ECOEM.

CAMPS, V. (2008). Creer en la Educación. Barcelona: Península.

CONDE FLORES, S. L. (2004). Educar para la Democracia, Cuadernillos de apoyo a la gestión escolar democrática. 1. México: IFE.

CORTINA ORTS, A. (1995). Educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado el 25 de mayo de 2018 de: https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie07a02.htm https://doi.org/10.35362/rie701199 DOI: https://doi.org/10.35362/rie701199

CORTINA ORTS, A. (2007). Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Oviedo, España: Eds. Nobel.

CORTINA ORTS, A. (2010). Las raíces éticas de la democracia. Valencia: Universidad de Valencia.

DELORS, J. (Coord.) (1996). La Educación Encierra un Tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión de la Educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.

ECHEVERRI, A. (2015). Ver-juzgar-actuar: método pastoral. Recuperado de http://www.caritasecuador.org/2015/07/ver-juzgar-actuar-metodopastoral/

LIEDO GALINDO, P. (2006). Democracia y Abstencionismo, el Contrasentido del siglo XXI. Xihmai, 1, 1, 57-77. https://doi.org/10.37646/xihmai.v1i1.23 DOI: https://doi.org/10.37646/xihmai.v1i1.23

MEJÍA ZARAZÚA, H. (2006). Ciudadanía y Educación. Xihmai, 1, 1, 87-98. https://doi.org/10.37646/xihmai.v1i1.25 DOI: https://doi.org/10.37646/xihmai.v1i1.25

MORALES. J. A. (2014). Abstencionismo y movilización virtual en México: la elección de 2012. FLACSO (Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales). Recuperado el 26 de mayo de 2018 de: http://clepso.flacso.edu.mx/sites/default/files/clepso.2014_eje3_atilano.pdf

PANEDAS GALINDO, J. I. (2006). ¿Política sin ética? Xihmai, 1, 1, 43-56. https://doi.org/10.37646/xihmai.v1i1.22 DOI: https://doi.org/10.37646/xihmai.v1i1.22

Published

2019-01-08

How to Cite

Heredia Zubieta, J. F. (2019). Educar para una Ciudadaní­a Democrática. Xihmai, 13(26), 97–114. https://doi.org/10.37646/xihmai.v13i26.301

Issue

Section

Artículos de Investigación