Teaching English to Children as A Teacher Training Process in Normalistas

Authors

  • Leonora Estrada Flores Centro Regional de Educación Normal Benito Juárez https://orcid.org/0000-0003-0321-8104
  • Mabel García Mendoza Centro Regional de Educación Normal Benito Juárez
  • Esmeralda Irais León López Centro Regional de Educación Normal Benito Juarez
  • Mónica Loya Rangel Centro Regional de Educación Normal Benito Juárez
  • María Sánchez Santiago Centro Regional de Educación Normal Benito Juárez
  • Luis Fernando González Juárez Centro Regional de Educación Normal Benito Juárez

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v17i34.554

Keywords:

Educational reform, English strategy, Students, Teachers, Learning

Abstract

Changes in the “Reforma Educativa” have shaped the Professional training regarding English as a foreign language. After the “Reforma Integral para la Educación Básica” (2009, 2011), the “Reforma Educativa” (2013) and the “Estrategia Nacional de Inglés” (2017) passed, English was incorporated as a compulsory subject in the curricula for Elementary Education. In Mexican Teacher Training State Colleges, students attend English courses so that, later, as Elementary school teachers, they may convey this knowledge to their pupils, contributing to Bilingual Education as a goal.

This contribution is a partial report of a qualitative research carried on at the Teaching Training Center CREN BJ, during the academic year 2019-2020. Its objective was to identify the opinions of the students enrolled in the workshop “Taller de Enseñanza de Inglés a niños”. Students seem satisfied with their training process; however, they think that the pedagogical strategy was too vague and should have been pursued for longer than a single semester.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrobo, C.; Espinosa, K.; Llivi, P.; Pareda, J. y Barba, L. (2015). Importancia del idioma extranjero en el centro municipal de educación inicial “Pequeños Exploradores” en Cantón, municipio Rumiñahui. EFDeportes, 20(210). http://www.efdeportes.com/efd210/importancia-del-idioma- extranjero-en-educacion-inicial.htm

Cronquist, K. y Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje de inglés en América Latina. Pearson. https://www.thedialogue.org/wp- content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-inglés-en- América-Latina-1.pdf

Krashen, S. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Universidad de Carolina del Sur. http://www.sdkrashen.com/content/books/principles_and_pra ctice.pdf

Ministerio Secretaría General de la Presidencia, Ministerio de Educación, Ministerio de Economía, Fomento y Turismo. (2014). Estrategia Nacional de Inglés 2014-2030. Gobierno de Chile. https://www.economia.gob.cl/wp- content/uploads/2014/03/140307-Documento-Estrategia- Nacional-de-Inglés-2014-2030.pdf

Múnera, K. (2007). Estrategias de enseñanza para el aprendizaje del inglés en el grado primero y segundo. [Tesis de grado]. Fundación Universitaria Católica del Norte.

Muñoz, C. (2001). Factores escolares e individuales en el aprendizaje formal de un idioma extranjero. ELUA. Estudios de Lingüística. Anexo 1. pp. 249-270. http://dx.doi.org/10.14198/ELUA2001.Anexo1.10 DOI: https://doi.org/10.14198/ELUA2001.Anexo1.10

Rueda, M.C. y Wilburn, M. (2014) Enfoques teóricos para la adquisición de una segunda lengua desde el horizonte de la práctica educativa. Perfiles Educativos, 35(143), pp. 21-28. http://scielo.unam.mx/pdf/peredu/v36n143/v36n143a18.pdf

SEP (2011). Certificación nacional del idioma inglés. Normas correspondientes al control escolar y la acreditación y certificación. http://www.cenni.sep.gob.mx/work/models/cenni/Resource/P DFs/norma_cenni.pdf

SEP (2011). Programa Nacional de Inglés en Educación Básica. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/25498/Prog rama_Nacional_de_Ingles_en_Educacion_Basica.pdf

SEP (2011). Reforma Integral para la Educación Básica. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/20177/Plan_ de_Estudios_2011_f.pdf

SEP (2017). Estrategia Nacional de Inglés. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/289658/Me xico_en_Ingle_s_DIGITAL.pdf

SEP (2017). Modelo Educativo para la Educación Obligatoria. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/207252/Mo delo_Educativo_OK.pdf

SEP (2017). Escuelas Normales. Estrategia de fortalecimiento y transformación. https://dgesum.sep.gob.mx/public/estrategia_fortalecimiento/ 070618-ESTRATEGIA_DE_FORTALECIMIENTO_y_TRANSFORMACION_DE_ ESCUELAS_NORMALES.pdf

Published

2022-12-31

How to Cite

Estrada Flores, L., García Mendoza, M., León López, E. I., Loya Rangel, M., Sánchez Santiago, M., & González Juárez, L. F. (2022). Teaching English to Children as A Teacher Training Process in Normalistas. Xihmai, 17(34), 7–24. https://doi.org/10.37646/xihmai.v17i34.554

Issue

Section

Artículos de Investigación

Most read articles by the same author(s)