The academic challenge: stress and coping with stress in men and women students of the Military School of Engineering

Authors

  • Arisbeth Hernández Universidad La Salle Pachuca Facultad de Ciencias Humanas
  • Silvia Carolina Vázquez Monter

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v19i38.641

Keywords:

Stress, Academic stress, Coping strategies, Military students, Gender comparison

Abstract

Adopting an accelerated pace of activities can compromise physical and mental health as a cause of various stressors. In the case of the academic environment, specifically talking about military students, a state of stress can cause or encourage emotional exhaustion impairing their performance, they may also present symptoms that interfere with the fulfillment of their service responsibilities and academic demands. Despite various research on stress, there is little information on academic stress in this specific population. This study measured stress levels and the use of coping strategies in 106 officers of the Military Engineering School (78 men and 28 women), with an average age of 24.4 years. The relationship between variables was analyzed comparing both sexes and the most used stress coping strategy was identified. This research was carried out in March 2024, with its subsequent and respective data analysis, highlighting in the results that, men present greater symptomatology and stress levels compared to women, and, they use positive reevaluation as a coping strategy, unlike women who stand out in the search for support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acero, M. A. (2020). Estrés laboral y sus consecuencias en la salud que afectan el rendimiento. [Monografía de Titulación de Especialidad]. Universidad de América. https://hdl.handle.net/20.500.11839/8061

Alfonso, B.; Calcines, M.; Monteagudo, R. & Nieves, Z. (2015). Estrés académico. Endumecentro, 7(2), 163-178. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/530/html_48

Álvarez-Silva, L. A.; Gallegos-Luna, R. M. & Herrera-López, P. S. (2018). Estrés académico en estudiantes de Tecnología Superior. Universitas. Revista de ciencias sociales y humanas, (28), 193-209. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476154745010

Amarís, M.; Madariaga, C.; Valle, M. & Zambrano, J. (2013). Estrategias de afrontamiento individual y familiar frente a situaciones de estrés psicológico. Psicología desde el caribe. Universidad del norte, 30(1) 123-145. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2051/3282

Ávila, J. (2014). El estrés un problema de salud del mundo actual. Revista Con-ciencia, 2(1), 117-125. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-02652014000100013

Bairero, M. E. (2017). El estrés y su influencia en la calidad de vida. Revista Médica. Multi-Med, 21(6), 971-980. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/688

Barraza-Macías, A. (2018). Inventario SISCO SV-21. Inventario Sistémico Cognoscitivista para el estudio del estrés académico (Segunda versión de 21 ítems). Ecorfan.

Barrio, J. A.; García, M. R.; Ruiz, I. & Arce, A. (2006). El estrés como respuesta. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 37-48. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832311003

Cabanach, R.; Fariña, F.; Freire, C.; González, P. & Ferradás, M. del M. (2013). Diferencias en el afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios hombres y mujeres. European Journal of Education and Psychology, 6(1), 19-32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129327497002

Cabanach, R.; Valle, A.; Rodríguez, S.; Piñeiro, I. & Freire, C. (2010). Escala de afrontamiento del estrés académico (A-CEA). Revista Iberoamericana de Psicología y Salud. 1(1). 51-64. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=245116411005

Chaves, L. & Orozco, A. M. (2015). Estilos de personalidad y estrategias de afrontamiento al estrés en soldados: un estudio correlacional. Revista De Psicología. Universidad De Antioquia, 7(1), 35-56. https://doi.org/10.17533/udea.rp.25262

Cuamba, N. & Zazueta, N. A. (2020). Salud mental, habilidades de afrontamiento y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicumex. 10(2), 71-94. https://doi.org/10.36793/psicumex.v10i2.351

Epel, E. S; McEwen, B.; Seeman, T.; Matthews, K.; Castellazzo, G.; Brownell, K. D.; Bell, J. & Ickovics, J.R. (2000). Stress and body shape: stress-induced cortisol secretion is consistently greater among women with central fat. Psychosomatic Medicine, 62(5), 623-32. https://doi.org/10.1097/00006842-200009000-00005

Freire, C & Ferradás, M. del M. (2020). Afrontamiento del estrés académico y autoeficacia en estudiantes universitarios: Un enfoque basado en perfiles. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 133–142. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1769

García-Ros, R.; Pérez-González, F.; Pérez-Blasco, J. & Natividad, L.A. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-154. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80524058011

Huanay, M. M. (2019). Resiliencia y estilos de afrontamiento al estrés en soldados que prestan servicio militar voluntario en zona VRAMEN del Ejército Peruano. [Tesis de Licenciatura]. Escuela Académico Profesional de Psicología. https://hdl.handle.net/20.500.12394/6052

Maceo, O.; Maceo, A.; Ortega, Y.; Maceo, M. & Peralta, Y. (2013). Estrés académico: causas y consecuencias. Revista Médica Multi-Med, 17(2), 185-196. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/302

Matalinares, M. L.; Díaz, G.; Ornella, R.; Baca, D.; Uceda, J. & Yaringaño, J. (2016). Afrontamiento del estrés y bienestar psicológico en estudiantes universitarios de Lima y Huancayo. Persona, (19), 105-126. https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.975

Mazo, R.; Londoño, K. & Gutiérrez, Y. F. (2013). Niveles de estrés académico en estudiantes universitarios. Informes psicológicos, 13(2), 121-134. https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/1503

Mezarina, J.; Salcedo, G. & Ortiz, M. (2022). Estrategias de afrontamiento del estrés académico en estudiantes universitarios en tiempos de pandemia. Revista Odontológica Basadrina, 6(2). https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rob/article/view/1574

Montalvo, A. y Simancas, M. A. (2019). Estrés y estrategias de afrontamiento en educación superior. Panorama Económico, 27(3), 655–674. https://doi.org/10.32997/2463-0470-vol.27-num.3-2019-2586

Moreno, R. A.; Menéndez, J. R. & Turró, C. (2001). Factores psicosociales y estrés en el medio militar. Revista Cubana Medicina Militar, 30(3),184-189. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572001000300008

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (21 de febrero de 2023). Estrés. [Página Web]. https://www.who.int/es/news-room/questions-and-answers/item/stress

Ortega-Maldonado, A. & Salanova, M. (2016). Evolución de los modelos sobre el afrontamiento del estrés: hacia el coping positivo. Ágora de Salut, 3(30), 285-293. http://dx.doi.org/10.6035/AgoraSalut.2016.3.30

Ospina, A. (2016). Síntomas, niveles de estrés y estrategias de afrontamiento en una muestra de estudiantes masculinos y femeninos de una institución de educación superior militar: análisis comparativo. [Tesis de Maestría]. Universidad Católica de Colombia. http://hdl.handle.net/10983/3161

Piemontesi, S. E.; Heredia, D. E.; Furlan, L. A.; Sánchez J. & Martínez, M. (2012). Ansiedad ante los exámenes y estilos de afrontamiento ante el estrés académico en estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 28(1), 89–96. https://revistas.um.es/analesps/article/view/140562

Pulido, M. A.; Saavedra, U.; Gallardo, D.; Ortega, V.; Rojas, M. F. & Villegas, M. F. (2015). Validez y confiabilidad de dos escalas cortas para medir estrés académico. Psicología Iberoamericana, 23(1), 28-39. https://doi.org/10.48102/pi.v23i1.131

Sarubbi, E. & Castaldo, R. I. (2013). Factores causales del estrés en los estudiantes universitarios. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://n2t.net/ark:/13683/edbf/ZHS

Scafarelli, L. M. & García, R. C. (2010). Estrategias de afrontamiento al estrés en una muestra de jóvenes universitarios uruguayos. Ciencias Psicológicas, 4(2), 165-175. https://doi.org/10.22235/cp.v4i2.121

Secretaría de la Defensa Nacional [SEDENA]. (2023). Sistema educativo militar. Gobierno de México. [Página Web] Gobierno de México. https://www.gob.mx/defensa

Uribe, A.; Ramos, I.; Villamil, I. & Palacio, J. E. (2018). La importancia de las estrategias de afrontamiento en el bienestar psicológico en una muestra escolarizada de adolescentes. Psicogente, 21(40), 440–457. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3082

Verdugo-Lucero, J. C.; Ponce de León-Pagaza, B. G.; Guardado-Llamas, R. E.; Meda-Lara, R. M.; Uribe-Alvarado, J. I. & Guzmán-Muñiz, J. (2013). Estilos de afrontamiento al estrés y bienestar subjetivo en adolescentes y jóvenes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 79-91. https://doi.org/10.11600/1692715x.1114120312

Yataco, J. P. (2019). Bienestar psicológico y estrés académico en estudiantes de la carrera de Ingeniería de Sistemas de una universidad privada de Lima Sur. [Tesis de Licenciatura]. Universidad Autónoma del Perú. https://hdl.handle.net/20.500.13067/707

Zárate, N. E.; Soto, M. G.; Castro, M. L. & Quintero, J. R. (2017). Estrés Académico en estudiantes universitarios: Medidas preventivas. Revista de la Alta Tecnología y la Sociedad, 9(4), 92-98.

Published

2025-02-15

How to Cite

Hernández, A., & Vázquez Monter , S. C. (2025). The academic challenge: stress and coping with stress in men and women students of the Military School of Engineering. Xihmai, 19(38). https://doi.org/10.37646/xihmai.v19i38.641

Issue

Section

Artículos de Investigación