The academic challenge: stress and coping with stress in men and women students of the Military School of Engineering
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v19i38.641Keywords:
Stress, Academic stress, Coping strategies, Military students, Gender comparisonAbstract
Adopting an accelerated pace of activities can compromise physical and mental health as a cause of various stressors. In the case of the academic environment, specifically talking about military students, a state of stress can cause or encourage emotional exhaustion impairing their performance, they may also present symptoms that interfere with the fulfillment of their service responsibilities and academic demands. Despite various research on stress, there is little information on academic stress in this specific population. This study measured stress levels and the use of coping strategies in 106 officers of the Military Engineering School (78 men and 28 women), with an average age of 24.4 years. The relationship between variables was analyzed comparing both sexes and the most used stress coping strategy was identified. This research was carried out in March 2024, with its subsequent and respective data analysis, highlighting in the results that, men present greater symptomatology and stress levels compared to women, and, they use positive reevaluation as a coping strategy, unlike women who stand out in the search for support.
Downloads
References
Acero, M. A. (2020). Estrés laboral y sus consecuencias en la salud que afectan el rendimiento. [Monografía de Titulación de Especialidad]. Universidad de América. https://hdl.handle.net/20.500.11839/8061
Alfonso, B.; Calcines, M.; Monteagudo, R. & Nieves, Z. (2015). Estrés académico. Endumecentro, 7(2), 163-178. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/530/html_48
Álvarez-Silva, L. A.; Gallegos-Luna, R. M. & Herrera-López, P. S. (2018). Estrés académico en estudiantes de Tecnología Superior. Universitas. Revista de ciencias sociales y humanas, (28), 193-209. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476154745010
Amarís, M.; Madariaga, C.; Valle, M. & Zambrano, J. (2013). Estrategias de afrontamiento individual y familiar frente a situaciones de estrés psicológico. Psicología desde el caribe. Universidad del norte, 30(1) 123-145. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2051/3282
Ávila, J. (2014). El estrés un problema de salud del mundo actual. Revista Con-ciencia, 2(1), 117-125. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-02652014000100013
Bairero, M. E. (2017). El estrés y su influencia en la calidad de vida. Revista Médica. Multi-Med, 21(6), 971-980. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/688
Barraza-Macías, A. (2018). Inventario SISCO SV-21. Inventario Sistémico Cognoscitivista para el estudio del estrés académico (Segunda versión de 21 ítems). Ecorfan.
Barrio, J. A.; García, M. R.; Ruiz, I. & Arce, A. (2006). El estrés como respuesta. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 37-48. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832311003
Cabanach, R.; Fariña, F.; Freire, C.; González, P. & Ferradás, M. del M. (2013). Diferencias en el afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios hombres y mujeres. European Journal of Education and Psychology, 6(1), 19-32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129327497002
Cabanach, R.; Valle, A.; Rodríguez, S.; Piñeiro, I. & Freire, C. (2010). Escala de afrontamiento del estrés académico (A-CEA). Revista Iberoamericana de Psicología y Salud. 1(1). 51-64. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=245116411005
Chaves, L. & Orozco, A. M. (2015). Estilos de personalidad y estrategias de afrontamiento al estrés en soldados: un estudio correlacional. Revista De Psicología. Universidad De Antioquia, 7(1), 35-56. https://doi.org/10.17533/udea.rp.25262
Cuamba, N. & Zazueta, N. A. (2020). Salud mental, habilidades de afrontamiento y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicumex. 10(2), 71-94. https://doi.org/10.36793/psicumex.v10i2.351
Epel, E. S; McEwen, B.; Seeman, T.; Matthews, K.; Castellazzo, G.; Brownell, K. D.; Bell, J. & Ickovics, J.R. (2000). Stress and body shape: stress-induced cortisol secretion is consistently greater among women with central fat. Psychosomatic Medicine, 62(5), 623-32. https://doi.org/10.1097/00006842-200009000-00005
Freire, C & Ferradás, M. del M. (2020). Afrontamiento del estrés académico y autoeficacia en estudiantes universitarios: Un enfoque basado en perfiles. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 133–142. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1769
García-Ros, R.; Pérez-González, F.; Pérez-Blasco, J. & Natividad, L.A. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-154. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80524058011
Huanay, M. M. (2019). Resiliencia y estilos de afrontamiento al estrés en soldados que prestan servicio militar voluntario en zona VRAMEN del Ejército Peruano. [Tesis de Licenciatura]. Escuela Académico Profesional de Psicología. https://hdl.handle.net/20.500.12394/6052
Maceo, O.; Maceo, A.; Ortega, Y.; Maceo, M. & Peralta, Y. (2013). Estrés académico: causas y consecuencias. Revista Médica Multi-Med, 17(2), 185-196. https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/302
Matalinares, M. L.; Díaz, G.; Ornella, R.; Baca, D.; Uceda, J. & Yaringaño, J. (2016). Afrontamiento del estrés y bienestar psicológico en estudiantes universitarios de Lima y Huancayo. Persona, (19), 105-126. https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.975
Mazo, R.; Londoño, K. & Gutiérrez, Y. F. (2013). Niveles de estrés académico en estudiantes universitarios. Informes psicológicos, 13(2), 121-134. https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/1503
Mezarina, J.; Salcedo, G. & Ortiz, M. (2022). Estrategias de afrontamiento del estrés académico en estudiantes universitarios en tiempos de pandemia. Revista Odontológica Basadrina, 6(2). https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/rob/article/view/1574
Montalvo, A. y Simancas, M. A. (2019). Estrés y estrategias de afrontamiento en educación superior. Panorama Económico, 27(3), 655–674. https://doi.org/10.32997/2463-0470-vol.27-num.3-2019-2586
Moreno, R. A.; Menéndez, J. R. & Turró, C. (2001). Factores psicosociales y estrés en el medio militar. Revista Cubana Medicina Militar, 30(3),184-189. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572001000300008
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (21 de febrero de 2023). Estrés. [Página Web]. https://www.who.int/es/news-room/questions-and-answers/item/stress
Ortega-Maldonado, A. & Salanova, M. (2016). Evolución de los modelos sobre el afrontamiento del estrés: hacia el coping positivo. Ágora de Salut, 3(30), 285-293. http://dx.doi.org/10.6035/AgoraSalut.2016.3.30
Ospina, A. (2016). Síntomas, niveles de estrés y estrategias de afrontamiento en una muestra de estudiantes masculinos y femeninos de una institución de educación superior militar: análisis comparativo. [Tesis de Maestría]. Universidad Católica de Colombia. http://hdl.handle.net/10983/3161
Piemontesi, S. E.; Heredia, D. E.; Furlan, L. A.; Sánchez J. & Martínez, M. (2012). Ansiedad ante los exámenes y estilos de afrontamiento ante el estrés académico en estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 28(1), 89–96. https://revistas.um.es/analesps/article/view/140562
Pulido, M. A.; Saavedra, U.; Gallardo, D.; Ortega, V.; Rojas, M. F. & Villegas, M. F. (2015). Validez y confiabilidad de dos escalas cortas para medir estrés académico. Psicología Iberoamericana, 23(1), 28-39. https://doi.org/10.48102/pi.v23i1.131
Sarubbi, E. & Castaldo, R. I. (2013). Factores causales del estrés en los estudiantes universitarios. V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://n2t.net/ark:/13683/edbf/ZHS
Scafarelli, L. M. & García, R. C. (2010). Estrategias de afrontamiento al estrés en una muestra de jóvenes universitarios uruguayos. Ciencias Psicológicas, 4(2), 165-175. https://doi.org/10.22235/cp.v4i2.121
Secretaría de la Defensa Nacional [SEDENA]. (2023). Sistema educativo militar. Gobierno de México. [Página Web] Gobierno de México. https://www.gob.mx/defensa
Uribe, A.; Ramos, I.; Villamil, I. & Palacio, J. E. (2018). La importancia de las estrategias de afrontamiento en el bienestar psicológico en una muestra escolarizada de adolescentes. Psicogente, 21(40), 440–457. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3082
Verdugo-Lucero, J. C.; Ponce de León-Pagaza, B. G.; Guardado-Llamas, R. E.; Meda-Lara, R. M.; Uribe-Alvarado, J. I. & Guzmán-Muñiz, J. (2013). Estilos de afrontamiento al estrés y bienestar subjetivo en adolescentes y jóvenes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 79-91. https://doi.org/10.11600/1692715x.1114120312
Yataco, J. P. (2019). Bienestar psicológico y estrés académico en estudiantes de la carrera de Ingeniería de Sistemas de una universidad privada de Lima Sur. [Tesis de Licenciatura]. Universidad Autónoma del Perú. https://hdl.handle.net/20.500.13067/707
Zárate, N. E.; Soto, M. G.; Castro, M. L. & Quintero, J. R. (2017). Estrés Académico en estudiantes universitarios: Medidas preventivas. Revista de la Alta Tecnología y la Sociedad, 9(4), 92-98.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arisbeth Hernández, Silvia Carolina Vázquez Monter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License, which allows others to use the published work as long as they acknowledge the authorship of the work and its first publication in this journal.
Authors may make separate, additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are permitted and encouraged to share their work online (for example, via institutional repositories or personal websites) prior to and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges and to increased and more rapid citation of the published work.