THE DIDACTIC USE OF POPULAR FESTIVALS;

THE CASE OF THE CARNIVAL OF CALNALI, HIDALGO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v20i39.668

Keywords:

school festivity, rituality, local culture, New Mexican School, traditions

Abstract

This article analyzes the school use of a popular festival in two elementary schools in the state of Hidalgo. The work is focused on the municipality of Calnali and the celebration of its carnival. With the support of ethnography as a methodological tool, we observed the dynamics of the festivity within the schools of this town and interviewed retired and in-service teachers, culminating the work in March 2025. The results allow us to affirm that the carnival is implemented by a ritual exercise reproduced from the environment to the schools and although it is a didactic resource still not widespread, at the same time it is recognized as a form of inclusion of students in the new study plans that promote the teaching of local and regional cultures and that reveals its potential as a didactic resource in the learning development processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arroyo Mosqueda, A. (2011). El carnaval en el estado de Hidalgo Pachuca: Consejo Estatal para la Cultura y las Artes del Estado de Hidalgo.

Centro de Salud Rural 2 (2024). Censo Poblacional 2024 de Calnali, Hidalgo.

Cuernudos de Calnali. (2021, 22 de febrero). Carnaval de Calnali 1994. [Video]. Facebook. https://www.facebook.com/share/v/152JFD6zLB/

Faure, V. (2021). El uso de las fiestas populares como herramienta para el aprendizaje del tiempo en segundo ciclo de Educación Infantil. [Trabajo final de grado, Universidad de La Rioja, España]. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/11921/Josiane%20Faure%2c%20Violette.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García Valecillo, Z. (2015). La educación patrimonial. Retos y pautas para educar a la ciudadanía desde lo patrimonial en Latinoamérica. Revista Muesca, 14 (diciembre), 58-73. https://doi.org/10.35072/CABAS.2015.98.40.001

González Monfort, N. (2008). Una Investigación Cualitativa y Etnográfica sobre el Valor Educativo y el Uso Didáctico del Patrimonio Cultural. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (7), 23-36. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126350/237112

Hernández Moreno, M.V. (2024). La nueva escuela mexicana y su impacto en la sociedad. [Diapositivas de PowerPoint]. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/05/La-NEM-y-su-impacto-en-la-sociedad.pdf

Homobono Martínez, J. I. (1990). Fiesta, tradición e identidad local. Cuadernos de etnología y etnografía de Navarra. (55), 43-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=144795

Marqués, X; Castro Fernández, B & López Facal, R. (2020). Patrimonio y comunidad patrimonial: construcción de una identidad compartida en un entorno rural. Aula Abierta, 1 (49), 25-34. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.25-34 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.25-34

Maturana Moreno, G.A. & Garzón Daza, C. (2015). La etnografía en el ámbito educativo: una alternativa metodológica de investigación al servicio docente. Revista Educación y Desarrollo Social. 2 (9), 192-205. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/954/696 DOI: https://doi.org/10.18359/reds.954

Montiel Torres, M.A. (2022). Carnaval y cosmovisión en la era de la globalización. Temas Antropológicos, Revista Científica de Investigaciones Regionales. 1 (44), 131-149 https://www.temasantropologicos.com/uploads/9/9/6/7/99670618/v44n1_revisadofinal.pdf

Murillo, F. J. & Martinez-Garrido, C. (2010) Investigación etnográfica. Madrid: UAM. https://www.academia.edu/36778541/Investigaci%C3%B3n_Etnogr%C3%A1fica

Newell G.E. & Jimenez Gordillo, N.K. (2023). Los carnavales de México. Una aproximación a su regionalidad y regionalización. Revista pueblos y fronteras digital. 18, 1-26. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-41152023000100113 DOI: https://doi.org/10.22201/cimsur.18704115e.2023.v18.668

Nova Herrera, A. (2018). Intereses y motivaciones de los estudiantes para mejorar los aprendizajes. Educación y Territorio. 8 (15), 9-12. https://www.researchgate.net/publication/349228791_Intereses_y_motivaciones_de_los_estudiantes_para_mejorar_los_aprendizajes DOI: https://doi.org/10.38017/22563989.703

Oliva Benítez, E. (2023). Conociendo y comprendiendo el proyecto socio-educativo “carnaval en la escuela” desde la voz de uno de sus creadores. [Tesis doctoral, Universidad de Cádiz, España]. https://rodin.uca.es/handle/10498/29205

Oviedo Lara, C.M. (2023). Discurso escrito para el carnaval edición 2023. [Relata la celebración del carnival del barrio de San Juan en años pasados]. Manoscrito

Pérez Castro, A.B. (2023). El zacahuil y el carnaval de Yahualica, en la Huasteca hidalguense. Anales de la antropología. 59-69. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2023.85016 DOI: https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2023.85016

Tobón, S. (2006). Método de trabajo por proyectos. Madrid: Uninet https://www.academia.edu/40649614/Metodos_de_trabajo_por_proyecto_Tobon

Reales Chacón, L, J., Robalino Morales, G, E., Peñafiel Luna, A, C., Cárdenas Medina, J, H., Cantuña-Vallejo, P, F., (2022). El Muestreo Intencional No Probabilístico como herramienta de la investigación científica en carreras de Ciencias de la Salud. Revista Universidad y Sociedad, 14 (S5), 681-691. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3338/3278

Secretaría de Economía. (2025). Calnali: Población y vivienda. Data México. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/calnali#population-and-housing

SEP. (2024). Un libro sin recetas para la maestra y el maestro Fase 3. https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/P1LPM.htm

SEP. (s.a). Transversalidad. [diapositivas de la presentación]. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/12739/2/images/Transversalidad-interactivo.pdf

Sierra, F.J. (1938). Corrido a Calnali. [Medio de grabación casera]

Velásquez Navarro, J.J. & Balcázar Villicaña, M.E. (2024). El Trabajo por Proyectos en la Nueva Escuela Mexicana; ¿Una alternativa metodológica innovadora? Revista electrónica Desafíos Educativos, (15), 17-26. https://revista.ciinsev.com/assets/pdf/revistas/REVISTA15/2.pdf

Visión, cultura y tradición (2024, 29 de febrero). Carnaval de Calnali Hidalgo [Video]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=930731594953739

Published

2025-09-02

How to Cite

Hernández Hernández, I. (2025). THE DIDACTIC USE OF POPULAR FESTIVALS;: THE CASE OF THE CARNIVAL OF CALNALI, HIDALGO. Xihmai, 20(39). https://doi.org/10.37646/xihmai.v20i39.668

Issue

Section

Artículos de Investigación