THE DIDACTIC USE OF POPULAR FESTIVALS;
THE CASE OF THE CARNIVAL OF CALNALI, HIDALGO
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v20i39.668Keywords:
school festivity, rituality, local culture, New Mexican School, traditionsAbstract
This article analyzes the school use of a popular festival in two elementary schools in the state of Hidalgo. The work is focused on the municipality of Calnali and the celebration of its carnival. With the support of ethnography as a methodological tool, we observed the dynamics of the festivity within the schools of this town and interviewed retired and in-service teachers, culminating the work in March 2025. The results allow us to affirm that the carnival is implemented by a ritual exercise reproduced from the environment to the schools and although it is a didactic resource still not widespread, at the same time it is recognized as a form of inclusion of students in the new study plans that promote the teaching of local and regional cultures and that reveals its potential as a didactic resource in the learning development processes.
Downloads
References
Arroyo Mosqueda, A. (2011). El carnaval en el estado de Hidalgo Pachuca: Consejo Estatal para la Cultura y las Artes del Estado de Hidalgo.
Centro de Salud Rural 2 (2024). Censo Poblacional 2024 de Calnali, Hidalgo.
Cuernudos de Calnali. (2021, 22 de febrero). Carnaval de Calnali 1994. [Video]. Facebook. https://www.facebook.com/share/v/152JFD6zLB/
Faure, V. (2021). El uso de las fiestas populares como herramienta para el aprendizaje del tiempo en segundo ciclo de Educación Infantil. [Trabajo final de grado, Universidad de La Rioja, España]. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/11921/Josiane%20Faure%2c%20Violette.pdf?sequence=1&isAllowed=y
García Valecillo, Z. (2015). La educación patrimonial. Retos y pautas para educar a la ciudadanía desde lo patrimonial en Latinoamérica. Revista Muesca, 14 (diciembre), 58-73. https://doi.org/10.35072/CABAS.2015.98.40.001
González Monfort, N. (2008). Una Investigación Cualitativa y Etnográfica sobre el Valor Educativo y el Uso Didáctico del Patrimonio Cultural. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (7), 23-36. https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126350/237112
Hernández Moreno, M.V. (2024). La nueva escuela mexicana y su impacto en la sociedad. [Diapositivas de PowerPoint]. https://educacionbasica.sep.gob.mx/wp-content/uploads/2024/05/La-NEM-y-su-impacto-en-la-sociedad.pdf
Homobono Martínez, J. I. (1990). Fiesta, tradición e identidad local. Cuadernos de etnología y etnografía de Navarra. (55), 43-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=144795
Marqués, X; Castro Fernández, B & López Facal, R. (2020). Patrimonio y comunidad patrimonial: construcción de una identidad compartida en un entorno rural. Aula Abierta, 1 (49), 25-34. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.25-34 DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.25-34
Maturana Moreno, G.A. & Garzón Daza, C. (2015). La etnografía en el ámbito educativo: una alternativa metodológica de investigación al servicio docente. Revista Educación y Desarrollo Social. 2 (9), 192-205. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/954/696 DOI: https://doi.org/10.18359/reds.954
Montiel Torres, M.A. (2022). Carnaval y cosmovisión en la era de la globalización. Temas Antropológicos, Revista Científica de Investigaciones Regionales. 1 (44), 131-149 https://www.temasantropologicos.com/uploads/9/9/6/7/99670618/v44n1_revisadofinal.pdf
Murillo, F. J. & Martinez-Garrido, C. (2010) Investigación etnográfica. Madrid: UAM. https://www.academia.edu/36778541/Investigaci%C3%B3n_Etnogr%C3%A1fica
Newell G.E. & Jimenez Gordillo, N.K. (2023). Los carnavales de México. Una aproximación a su regionalidad y regionalización. Revista pueblos y fronteras digital. 18, 1-26. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-41152023000100113 DOI: https://doi.org/10.22201/cimsur.18704115e.2023.v18.668
Nova Herrera, A. (2018). Intereses y motivaciones de los estudiantes para mejorar los aprendizajes. Educación y Territorio. 8 (15), 9-12. https://www.researchgate.net/publication/349228791_Intereses_y_motivaciones_de_los_estudiantes_para_mejorar_los_aprendizajes DOI: https://doi.org/10.38017/22563989.703
Oliva Benítez, E. (2023). Conociendo y comprendiendo el proyecto socio-educativo “carnaval en la escuela” desde la voz de uno de sus creadores. [Tesis doctoral, Universidad de Cádiz, España]. https://rodin.uca.es/handle/10498/29205
Oviedo Lara, C.M. (2023). Discurso escrito para el carnaval edición 2023. [Relata la celebración del carnival del barrio de San Juan en años pasados]. Manoscrito
Pérez Castro, A.B. (2023). El zacahuil y el carnaval de Yahualica, en la Huasteca hidalguense. Anales de la antropología. 59-69. https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2023.85016 DOI: https://doi.org/10.22201/iia.24486221e.2023.85016
Tobón, S. (2006). Método de trabajo por proyectos. Madrid: Uninet https://www.academia.edu/40649614/Metodos_de_trabajo_por_proyecto_Tobon
Reales Chacón, L, J., Robalino Morales, G, E., Peñafiel Luna, A, C., Cárdenas Medina, J, H., Cantuña-Vallejo, P, F., (2022). El Muestreo Intencional No Probabilístico como herramienta de la investigación científica en carreras de Ciencias de la Salud. Revista Universidad y Sociedad, 14 (S5), 681-691. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3338/3278
Secretaría de Economía. (2025). Calnali: Población y vivienda. Data México. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/calnali#population-and-housing
SEP. (2024). Un libro sin recetas para la maestra y el maestro Fase 3. https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/P1LPM.htm
SEP. (s.a). Transversalidad. [diapositivas de la presentación]. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/12739/2/images/Transversalidad-interactivo.pdf
Sierra, F.J. (1938). Corrido a Calnali. [Medio de grabación casera]
Velásquez Navarro, J.J. & Balcázar Villicaña, M.E. (2024). El Trabajo por Proyectos en la Nueva Escuela Mexicana; ¿Una alternativa metodológica innovadora? Revista electrónica Desafíos Educativos, (15), 17-26. https://revista.ciinsev.com/assets/pdf/revistas/REVISTA15/2.pdf
Visión, cultura y tradición (2024, 29 de febrero). Carnaval de Calnali Hidalgo [Video]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=930731594953739
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Idalid Hernández Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License, which allows others to use the published work as long as they acknowledge the authorship of the work and its first publication in this journal.
Authors may make separate, additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are permitted and encouraged to share their work online (for example, via institutional repositories or personal websites) prior to and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges and to increased and more rapid citation of the published work.