Cognitive Ability According To Television And Reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37646/huella.vi5.394

Keywords:

cognitive ability, reading, television

Abstract

The purpose of this research is to demonstrate that reading is more efficient for the development of cognitive abilities than television. It is known that television has more influence on young people than reading, the latter is an audiovisual and dynamic medium whose function is to give the viewer extremely summarized information; on the other hand, reading requires a deeper analysis, needs comprehension, abstraction capacity and even the reader's patience to understand the content. The aim here is to verify which of these two communicative media provides more knowledge to high school students, to discover the factors that lead them to choose television or reading to get information and knowledge, as well as to increase their cognitive abilities. Media theories mostly state that reading is better for educational fulfillment since the media do not know how to correctly manipulate the information broadcast on television. In sum, encouraging reading in young people will be a difficult process but it will help to a better cognitive development or failing that it will help to improve television contents to impact intellectually on young people avoiding the intake of useful information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ximena Cadena, Universidad La Salle

Juan Pablo Ramos Randell, Universidad La Salle

Esther Fragoso Fernández, Universidad La Salle

References

CONACULTA, (2006) Encuesta Nacional de la Lectura. Recuperado el 2 de abril del 2011 en http://www.oei.es/pdfs/encuesta_nacional_lectura_ mexico.pdf

Definición.de (2011). Concepto de lectura. Recuperado el 14 de marzo de 2011 en http://definicion.de/lectura/

Definición ABC. (2007) Definición de lectura. Recuperado el 14 de marzo de 2011 en http://www.definicionabc.com/comunicacion/lectura.php

De fleury Ball-Rokeach (2001) Teorías de 1a comunicaron de masas. México: Paidos

Del Villar, Ximena. (2006) Metodología de lectura crítica televisiva para niños de primer grado de las escuelas federales vespertinas "Benito Torres Oropeza" y "Quetzalcóatl" de Pachuca de Soto, Hidalgo. México. Tesis para la Facultad de Ciencias Humanas.

Ferrés, Joan (1994) Televisión y educación, España: Paidos

Gabriel (2008) Definición de conocimiento. Recuperado 14 de marzo de 2011, de http://www.definicionabc.com/ciencia/conocimiento.php

Jaramillo, (2009). SerenditiTIC. El concepto de educación. Recuperado el 14 de marzo de 2011 en http://ticserendipity.wordpress.com/2009/08/20/el-concepto-de-educacion/

Mattelart (1997) Historia de las teorías de la comunicación. España: Paidos

Méndez, Ignacio (1994) El lenguaje Oral y Escrito en la Comunicación. México: Limusa Noriega Editores

Morley, David (1992) Televisión, audieces& cultural Studies. USA. Routldedge

Nigro, Patricia (2008) Televisión, docentes, padres y niños. Educación y Educadores. Vol 11, No.1, Recuperado el 2 de abril de 2011 en http://pensamientoycultura.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/viewArticle/718/1696

Oseguera y Chávez (1993) Taller de lectura y redacción 2. México: Publicaciones Cultural.

Pineda y Lemus (2002) Lectura y redacción con análisis literario. México. Prentice Hall

Prieto, Daniel (1999) La comunicación EN la educación, Argentina: La Crujia

Sánchez (2008). Pisaal. Definición de educación. Recuperado el 14 de marzo de 2011 en httpJ/pisaal.blogia.com/2008/042502-definicion-de-educacion.php

Sartori, Giovanni (2008) Homo videns. La sociedad teledirigida. México: Punto de lectura

SEP, (2001) La adquisición de la lectura y la escritura en la escuela primaria. México

Sheridan, Guillermo. (2007) Letras libres. Recuperado el 2 de abril del 2011 en http://www.letraslibres.com/index.php?art=12023

Yarce, Jorge (1997) Televisión y familia. México. Mi-Nos, Colección Ser Familia

Published

31-12-2011

How to Cite

Cadena, X., Ramos Randell, J. P., & Fragoso Fernández, E. (2011). Cognitive Ability According To Television And Reading. Huella De La Palabra, (5), 55–68. https://doi.org/10.37646/huella.vi5.394

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)