Antisocial Behavior, Criminal Personality and Parenting Styles in Adolescents Inmate of the Guardianship of Minors of Pachuca, Hidalgo
DOI:
https://doi.org/10.37646/huella.vi9.422Keywords:
Parental Socialization, Antisocial behavior, Personality, Criminals, Adolescents, Detention center for young offendersAbstract
This research estudied the styles of parental socialization perceived by adolescents in conflict with the law being these inmates from Tutelary Juvenile in Pachuca, Hidalgo. The main purpose of this research was to identify whether a type of parenting style common among prisoners as different forms of the same. To accomplish this, 49 participants were selected from 14 to 22 years old with crimes of a different nature. The instruments used were the Escala de Estilos de Socialización Parental en Adolescentes (ESPA29) from Musito and Garcia, which yielded information on the two axes that structure parental socialization styles: Acceptance - involvement and Coercion -involvement, just as was applied Antisocial Behavior Questionnaire - Criminal Seisdedos; which threw the degree of antisocial behavior and the degree of criminal personality of each participant. With this information a statistical Spearman correlation analysis was performed. The research results indicate that the criminal personality is dependent on the parenting style of the mother, which are mostly perceived as lenient. For parents, nos tatistically significant differences were found.
Downloads
References
Aguirre, A. (2011). Los estilos parentales y la personalidad antisocial: una aproximación al caso de los secuestradores. Tesina de Licenciatura. Universidad Autónoma de México: México.
Andrade, Palos, Delgado y Palacios. (2006). Escala de Estilos Parentales.
Barrón, B. (20012). Los estilos de crianza y su vínculo con el rendimiento académico. Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Autónoma de México, México D.F.
Borja, I. y Romero, E. (2009). Estilos Parentales Percibidos, Psicopatología y Personalidad en la Adolescencia. Revista de Psicopatologia y psicología Clinica, 14 (2), 63-77. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.14.num.2.2009.4067
Carreño, P. (2013). Relación entre ambiente familiar y la conducta antisocial en un grupo de adolescentes en conflicto con la ley en un centro tutelar del estado de Morelos. Tesis de Licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México: México.
Casarín, A., Osornio, R., y Mazadiego, T., (2008). Estilos parentales y sintomatología depresiva de una muestra de adolescentes veracruzanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 13 (1), 89 - 110.
Delgado, A., Parras, A., Sánchez - Queija, I. y López, F (2007). Estilos educativos materno y paterno. Evaluación y relación con el ajuste adolescente. Revista de Psicología. (5). 6, 45 -97.
Díaz-Guerrero, R. (2003). Bajo las garras de la cultura. La Psicología del Mexicano 2. México: Trillas.
Díaz, P. (2007). Importancia de los amigos y de los padres en el rendimiento escolar. Grupo Editor Latinoamericano, Buenos Aires.
Gómez, J., Luengo, M., Otero, J., Romero, E. y Tavares, E. (1999). Análisis de Ítems para la evaluación de conducta antisocial: un estudio transcultural. RIDEP, 1.
Hernández, D. y Sierra, L. (2012). Los estilos parentales y su relación con la autoestima, depresión y agresión en la adolescencia temprana. Tesis de Licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México: México.
Lemus, R. (2005). Estilos Parentales y su relación con las capacidades académicas y los problemas de conducta en adolescentes. Revista Latinoamericana de Educación 4 (63), 15 - 58.
Merino, C., y Arndt, S. (2004). Análisis factorial confirmatorio de la escala de estilos de crianza. Revista de Psicología. (3). 2, 26 - 52.
Rodrigo, J. Ma., Mariquez, Ma. L., García, M., Mendoza, R., Rubio, A., Martínez, A. y Martín, J. C. (2004). Relaciones padres - hijos y estilos de vida en la adolescencia. Psicothema 16 (002), 203 - 210.
Salazar, N., López, L y Romero, M. (2005). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Revista científica electrónica de psicología, (1).
Sastre, S. (2008). Niños con altas capacidades y su funcionamiento cognitivo diferencial. México: Fondo de Cultura.
Vázquez, S. C. (2013). Diseño y validación de una escala de viñetas para evaluar estilos parentales en la infancia. Tesis de Doctorado. Universidad Iberoamericana: México.
Vera, J. (2012). Conducta antisocial: Asociación con psicopatología en niños y adolescentes. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma de Barcelona: España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Ylenia Monserrat Ruiz Manzo, Silvia Carolina Vázquez Monter
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.