The State of Hidalgo in Black and white. Hidalgo in the Cinema from it’s Origins to the 60’s
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v12i24.288Keywords:
Geography and cinema, State of Hidalgo, Eisenstein, Mexican cinemaAbstract
On the basis of recent studies that relate the geographical and the cinema, This work makes a review of the State of Hidalgo spaces used as a backdrop in the seventh art in the period of the film in black and White. In this way, and relating territory with social dynamics and positioning ourselves in the relationship between reality and representation will do a chronological review films that have preserved the Hidalgo geography.
Downloads
References
- CASTELLS, M. (2008). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Col. 1. La sociedad red. México: Siglo XXI.
- ANXO Fernández, M. (2007). Las imágenes de Carlos Velo. México: INAM.
- BUÑUEL, L. (2008). México. Madrid: Filmoteca Nacional de España.
- DE LA VEGA Alfaro, E. (1994). "Eisenstein en Tetlapayac: Remembranzas y testimonios". Secuencias (1), 47-62.
- DE LOS REYES, A. (1993). "Cine y sociedad en México (1896- 1930)". Bajo el cielo de México. Volumen II (1920-1924). (Vol. 2). México: UNAM.
- DE LOS REYES, A. (1987). Medio siglo de cine mexicano (1896-1947). México: Trillas.
- DE LOS REYES, A. (2006). Nacimiento de ¡Que viva México! México: UNAM / Instituto de Investigaciones Estéticas.
- EISENSTEIN, S. (1991). Yo, memorias inmorales. 2. México: Siglo XXI.
- GARCÍA Riera, E. (1998). Breve historia del cine mexicano. Primer siglo. 1897-1997. México: Conaculta.
- GARCÍA Riera, E. (1964). Historia documental del cine mexicano. México: Ediciones Era.
- GONZÁLEZ Rubio I., J., & Lara Chávez, H. (2009). Cine antropológico mexicano. México: INAH.
- HARVEY, D. (1998). La condición de la posmodernidad: investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
- MANVELL, R. (1956). "The geography of film-making". The Geographical Magazine (29), 491-500.
- MILLÁN, F. (1995). La hija del puma: genocido maya en la pantalla. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala.
- MIQUEL, Á. (1997). Salvador Toscano. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
- RAMÍREZ, G. (1989). Crónica del cine mudo mexicano. México: Cineteca Nacional.
- SALVADOR Ventura, F. (2007). "La imagen fílmica rigurosa de la antigüedad tardía: Simón del Desierto de Luis Buñuel". HABIS (38), 329-343.
- SADOUL, G. (1972). Historia del cine mundial. Desde los orígenes hasta nuestro días. México: Siglo XXI.
- SANTOS, M. (1996). Metamorfosis del espacio habitado. Barcelona, Cataluña, España: Oikos-Tau.
- SETON, M. (1986). Sergei Eisenstein. Una biografía. México: Fondo de Cultura Económica.
- SHIME, S. M., & Min, M. C. (2006-2007). "Geografía cultural". Huellas (11), 168-194.
- STONE, Rob, & Butiérrez-Albilla, D. (2013). A Companion to Luis Buñuel. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118324882
- TESSON, C. (1995). Luis Buñuel. París: Éditions d l'etoile / Cahiers du cinema.
- TORREGROSA, D. (2004). Los inicios del cine. México: Plaza y Valdés.
- TUÑÓN, J. (2002). "Sergei Eisenstein y Emilio Fernández. Constructores fílmicos de México. Los vínculos entre la mirada propia y ajena". Film-Historia , XII (3).
- VIÑAS, M. (2005). Índice general del cine mexicano. México: Conaculta.
- VV.AA. (1940). The Film Daily Year Book of Motion Pictures (Vol. 22). New York:The Film Daily (Wid's Films and Film Folks, Inc.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Manuel Jesús González Manrique [1]

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License, which allows others to use the published work as long as they acknowledge the authorship of the work and its first publication in this journal.
Authors may make separate, additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are permitted and encouraged to share their work online (for example, via institutional repositories or personal websites) prior to and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges and to increased and more rapid citation of the published work.