Evaluation of Burnout Syndrome in Nursing Students
DOI:
https://doi.org/10.37646/huella.vi9.416Keywords:
Burnout, Nursing studentsAbstract
This research determines the level of burnout of college students of nursing career. The sample was composed by 103 students attending a private university in the municipality of Ciudad Nezahualcoyotl, State of Mexico. 20.2% were men and 76.9 % women between 19 and 30 years old. An instrument designed by Maslach (1981) and adapted to the specific population changed. It was found that young people had Burnout, despite the extra activities developed such as practices and / or work. The results are discussed in terms of the validity and reliability of the instrument, any associated variables, as well as the characteristics of the population.
Downloads
References
Aranda, Carolina (2006). Diferencias por sexo, síndrome de burnout y manifestaciones clínicas en los médicos familiares de dos instituciones de salud de Guadalajara, Revista Costarricense de Salud Pública, 29 (15), 1-7.
Arias, Fernando (2011). Agotamiento Profesional Y Calidad De Vida En Personal De Educación. Revista Mexicana de Psicología, número especial, 223-224.
Arias, Fernando, Bilbao, Marcos, Juárez, Arturo, González, Z., L. T., Hernández, R., Benítez, P., Zúñiga, H., Fernández, S., Rivera, G., Arizmendi, J. & Terrazas, M. (2006). Un estudio de agotamiento (burnout) profesional en el personal de salud en el Estado de Morelos, 1er Foro de las Américas en Investigación Sobre Factores Psicosociales, Estrés y Salud Mental en el Trabajo. Recuperado el día 22 de septiembre de 2013 de http://factorespsicosociales.com/primerforo/espanol/programa/invitacion.pdf
Atance, Juan (1997). Aspectos Epidemiológicos del Síndrome De Burnout en Personal Sanitario, Revista Española de Salud Pública, 3 (71), 293-303. https://doi.org/10.1590/S1135-57271997000300008
Barraza, Arturo, (2011). Validación psicométrica de la escala unidimensional de burnout estudiantil. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 2 (13), 51-74.
Benavides, Ana María, Moreno, Bernardo, Garrosa, Eva y González, José Luis, (2002). Evaluación especifica del síndrome de burnout en psicólogos: "El inventario de burnout en psicólogos", Clínica y Salud, 13 (3), 257-283.
Camacho, Carmen (2011). Calidad De Vida Laboral Y Compromiso En Profesores Mexicanos. Revista Mexicana de Psicología, número especial, 223-224.
Freudenberger, Herbert (1974). Staff burn-out. Journal of Social Issues, 30, 159-166. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
Gil-Monte, Pedro (2005). El síndrome de quemarse por el trabajo (burnout): Una enfermedad laboral en la sociedad del bienestar, México: Ed. Pirámide.
González, Martha Elva & Arias, Fernando, (2003). La satisfacción laboral y su relación con el agotamiento profesional (burnout) en personal de educación internacional, USA: Journal of Clinical and Health Psychology, 1 (3), 172-176.
Grotberg, Edith (1999). "The lnternational Resilience Project", en R. Roth (ed.), Psychologists Pacing the Challenge Global, Culture with Human Rights and Mental Health, Pabst: 239-256.
Hernández, Clara & Dickinson, María (2006). Burnout y su relación con variables de personalidad y ambiente laboral en trabajadores mexicanos, 1er Foro de las Américas en Investigación Sobre Factores Psicosociales, Estrés y Salud Mental en el Trabajo. Recuperado el día 22 de septiembre de 2013 de http://factorespsicosociales.com/primerforo/espanol/programa/invitacion.pdf
Houtman, Irene & Jettinghoff, Karine (2008). Sensibilizando sobre el estrés laboral en los países en desarrollo. Francia: Organización Francia-México.
Juárez, Arturo, Camacho, Anabel, Flores & Hindrichs (2011). Áreas de la Vida Laboral y Síndrome de Burnout en Instructores comunitarios del Estado de Morelos México. Revista Mexicana de Psicología, número especial, 223-224.
Kerlinger, Fred & Lee, Hamilton (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales. México: Mc Graw Hill.
Martínez, Anabella (2010). El síndrome de burnout. Evolución conceptual y estado actual de la cuestión, Vivat Academia, 112, 1-40.
Marcelo, Juan, Soloaga, Guillermo, & Pérez, Patricia (2007). El síndrome de burnout en personal médico y de enfermería del hospital "Juan Ramón Gómez" de la Localidad de Santa Lucia, Corrientes. Revista de Posgrado de la VIa Cátedra de Medicina, 167, 1-7
Maslach, Christina (1981). Burnout: A social psychological analysis. En: Jones J. W. The Burnout syndrome. California: Berkely University of California.
Maslach, Christina (1997). Burnout in health professionals. In A. Baum, S. Newman, J. Weinman, R. West, & C. McManus (Eds.), Cambridge Handbook of Psychology, Health, and Medicine (275-278), Cambridge, England: Cambridge University Press
Maslach, Christina & Jackson, Susan (1982). Burnout in the health professions: A social psychological analysis, In G. Sanders & J. Suls (Eds.), Social psychology of health and illness. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
Molina, Juan, Ávalos, Francisco & Giménez, Inmaculada (2005). Burnout en enfermería de atención hospitalaria, Enfermería Clínica, 15 (5), 275-282. https://doi.org/10.1016/S1130-8621(05)71127-X
Moriana, Juan & herruzo, Javier (2004). Estrés y burnout en profesores. International Journal of Clinical and Health Psychology, 3 (4), 596-621.
Ortiz, Godeleva & Ortega, María Erika (2009). El síndrome de burnout en psicólogos y su relación con la sintomatología asociada al estrés. Psicología y Salud, 2, (19) 207-214.
Presiado, María de Lourdes & Vazquez, Juan Manuel (2010). Perfil de estrés y síndrome de Burnout en estudiantes mexicanos de odontología de una universidad pública. Revista Chilena de Neuropisquiatria. Recuperado el 1 de octubre del 2014 de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272010000200002
Ramírez, Mauricio & Sau-Lyn, Maturana (2011). Síndrome de Burnout entre hombres y mujeres medido por el clima y la satisfacción laboral. Polis, Revista Latinoamericana, 30. Recuperada el 05 de octubre de 2014 de http://polis.revues.org/2355.
Ríos, María & Carrillo, Cesar (2012). Resiliencia y Síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería y su relación con variables sociodemográficas y de relación interpersonal, International Journal of Psychological Research, 5 (1), 88- 95.
Rosales, Yury (2013). Burnout estudiantil universitario. Conceptualización y estudio, Salud Mental, 4, 36, 337-345. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2013.041
Rutter, Michael (1993). La "Resiliencia": Consideraciones Conceptuales. Journal of adolescent Health, 8 (14), 626-631. https://doi.org/10.1016/1054-139X(93)90196-V
Sandín, Bonifacio (2003). El estrés: un análisis basado en el papel de los factores sociales, International Journal of Clinical and Health Psychology, 1 (3), 141-157.
Santes, María del Carmen, Meléndez, Sendy; Martínez, Nazaría; Ramos, Iracema, Preciado María de Lourdes & Pando, Manuel (2009). La salud mental y predisposición a síndrome de burnout en estudiantes de enfermería. Revista chilena de salud pública, 13(1):23-29, 2009. ecuperado 1 de octubre del 2014 de https://doi.org/10.5354/0717-3652.2009.656
Unda, Sara (2010). Estudio de Prevalencia del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (SQT) y su Asociación con Sobrecarga y Autoeficacia en Maestros de Primaria de la Ciudad de México, Ciencia & Trabajo, 35, 257-262.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Rebeca Narváez Estrada, Cristina Barrientos Durán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.