Estudio Exploratorio De La Práctica Del Fisioterapeuta Docente Y Su Relación Con La Publicación Científica En México
DOI:
https://doi.org/10.37646/huella.vi7.500Keywords:
science, physiotherapy, research methodology, publications, teachersAbstract
The aim is to describe the research profile of the teacher in Mexico physiotherapist and scientific production. 70 physiotherapists teachers degree in physical therapy a year older than answered a questionnaire (nonstandard)21-item open and closed, 47 were analyzed. The percentages were obtained by basic statistical Windows program. The 95.7% received course materials or research methodology, 4.2% have not received and 14.8% are publications of which only one is indexed journal. None of the subjects or courses research methodology was given by physiotherapists.Teachers physiotherapists in Mexico took a poor methodological training in college and perform various activities not related to scientific research, which limits their scientific production.
Downloads
References
Fernández, R., Souto, S., Rebollo, J., Gómez, A., González, L., Gutiérrez, M. y cols. Criterios de calidad del título de grado de fisioterapia. Informe de la Asociación Española de Fisiotera- peutas. Fisioterapia. 2007; 29 (3): 119-25. https://doi.org/10.1016/S0211-5638(07)74425-5
Gallego, T. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. España: Médica Panamericana; 2007.
Gama, Z., Gómez, A. Revisiones sistemáticas de estudios epidemiológicos. Un instrumento para la evidencia en fisioterapia. Fisioterapia. 2010; 32 (1): 25-32. https://doi.org/10.1016/j.ft.2009.03.004
García, M., Moreno, C., Ruíz, R. y Bailón, R. Análisis temático de la disciplina Fisioterapia en la Web of Science. Fisioterapia: revista de salud, discapacidad y terapéutica física. 2010; 32 (3): 159-64. https://doi.org/10.1016/j.ft.2009.09.004
Gómez, A. Nueva portada de la revista FISIOTERAPIA y nuevos requisitos para los manus- critos enviados a la revista. Fisioterapia. 2005; 27 (3): 123-4. https://doi.org/10.1016/S0211-5638(05)73426-X
González, L. Nuevo marco académico de la fisioterapia: grado y posgrado. Fisioterapia. 2005; 27 (3): 125-8.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista L. Metodología de la investigación. México. Cuarta edición. McGraw-Hill/Interamericana. 2006. P. 706-7
Marín, F., Sánchez, J., López, J. El meta-análisis en el ámbito de las Ciencias de la Salud: una metodología imprescindible para la eficiente acumulación del conocimiento. Fisioterapia. 2009; 31 (3): 107-114.
Meroño, J. Sobre la idea de ciencia en fisioterapia. Revista de fisioterapia. 2005; 4 (1): 15-8.
Paz, B. Los retos de la fisioterapia en el ámbito comunitario. Fisioterapia. 2008; 30 (5): 211-2. Peat, J. Scientific writing. Easy when you know how. London: BMJ Publishing Group; 2002. Plaja, J.
Analgesia por medios físicos. España: McGraw-Hil/Interamericana de España; 2003. Poubele, J. Fisioterapia en Iberoamérica. Rev Iberoam Fisioter Kinesiol. 2007; 10 (2): 53-4.
Rodríguez, G., Gutierrez, M., Lantaron, E. y González, A. Estado actual de la investigación https://doi.org/10.1016/j.ft.2008.09.001
Fisioterapia en los centros universitarios españoles. Fisioterapia. 2006; 28 (2): 65-74. https://doi.org/10.1016/S0211-5638(06)74027-5
Sánchez, M., Ibarra, M., Vilchis, M., Montesano, J., Guízar, J. y Loya, B. Impacto del servicio de rehabilitación en el primer nivel de atención. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2008; 4: 391-6.
Santamaría, A., Martínez, M., Resendiz, I., Pacheco, C. y Jaramillo, A. Discrepancia entre el perfil de egreso universitario del fisioterapeuta y sus competencias laborales en institucio- nes públicas de salud en México. Fisioterapia. 2012; 34 (01): 39-47 https://doi.org/10.1016/j.ft.2011.09.003
Tomé, A. Formación y excelencia profesional hoy. Fisioterapia. 2006; 28 (2): 53-7. https://doi.org/10.1016/S0211-5638(06)74025-1
Valera, F. Investigación en Fisioterapia, ¿una utopía?. Fisioterapia. 2005; 27 (6): 297-300. https://doi.org/10.1016/S0211-5638(05)73453-2
Valera, F., Garrido, J., Montilla, F., Medina, J., Massó, M., Bernabeu, J. et al. Análisis temático y metodológico de la investigación en la revista Fisioterapia (1991-1999). Fisioterapia 2007; 29 (1): 13-25. https://doi.org/10.1016/S0211-5638(07)74408-5
Valera, F., Minaya, F., Valera, M. Programa "Essentials": innovación docente en fisioterapia. Rev Iberoam Fisioter Kinesiol. 2008; 11 (2): 51-9. https://doi.org/10.1016/S1138-6045(08)76323-8
World Confederation for physical therapy. Position statements description of PT, What is physical therapy. 2011. Disponible en http://www.wcpt.org/node/29599.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Alexandro Santamaría Damián, Claudia Elma Pacheco Soto, Fabián Ituriel García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.