INTERACTIONS AT A DISTANCE: THE LITERARY DIALOGICAL GATHERING OF POPOL VUH AND THE CONSOLIDATION OF COMPETENCES OF HISTORICAL THOUGHT

Authors

  • Roberto Olvera Ojeda

DOI:

https://doi.org/10.37646/huella.v15i15.529

Keywords:

Dialogic Literary Gathering, Popol Vuh, History Teaching, Dialogic Learning, Educational Successful Actions

Abstract

The Teaching of History in basic education entails the challenge of breaking with the traditional list of names and dates, giving meaning to its contents and the capacity for critical reflection to its students. This report presents the results of implementing a Successful Educational Action called Dialogical Literary Gathering, as a complementary strategy to consolidate the competences of historical thinking in the fourth grade of primary education. The intervention was carried out in October 2020 in a school in the City of Puebla, Mexico. In addition to clearly favoring the development of historical thinking competencies, the strategy complemented the instrumental learning of different subjects by giving them a practical sense, and the egalitarian dialogue about different life perspectives promoted tolerance and respect, fundamental for a good coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, C.; Alonso, M.; Padrós, M. & Pulido, M. (2010). Lectura Dialógica y Transformación en las Comunidades de Aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67(24,1), 31-44.

Aisenberg, B. (2012). Una aproximación a la relación entre la lectura y el aprendizaje de la Historia. Encino Em Re-Vista, 19(2), 269 - 275.

Álvarez, M. & Guerra, S. (2016). Leer y dialogar: Investigación-acción de los inicios de una Tertulia Literaria Dialógica en Educación Primaria. Revista de Pedagogía, 37(100), 229-247.

Anónimo. (2019). Popol Vuh. México: Editores Mexicanos Unidos.

Aubert, A.; García, C. & Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21(2), 129-139.

Bruner, J. (1997). La Educación, puerta de la cultura. Visor.

CONALITEG. (2019). Catálogo Digital de Libros de Texto Gratuitos. Ciclo escolar 2019-2020. Primaria: Cuarto grado. Gobierno de México.

CONAPO. (2012). Índice de Marginación por Localidad 2010. [Base de datos pública] Consejo Nacional de Población. http://www.conapo.gob.mx/es/CONAPO/Indice_de_Marginacion_por_Localidad_2010

CREA. (2018). Formación en Comunidades de Aprendizaje. Módulo 7. Tertulias Dialógicas. https://www.comunidaddeaprendizaje.com.es/uploads/materials/600/aa2d578d1688a780008e6dbf3e2c8a52.pdf

Da Silva, J. (2009). Diario del primer viaje de Colón: una posibilidad de enseñanza/aprendizaje de Literatura e Historia. Revista Soletras, 9(17), 105 - 110. https://doi.org/10.12957/soletras.2009.7009

Dalongeville, A. (2003). Noción y práctica de la situación-problema en historia. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación (2), 3-12.

De Amézola, G. (2008). Esquizohistoria, la Historia que se enseña en la escuela, la que preocupa a los historiadores y una renovación posible de la historia escolar. Libros del Zorzal.

Flecha, R. (Ed.). (2015). Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe. Hipatia-Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11176-6

Flecha, R. & Álvarez, P. (2016). Fomentando el aprendizaje y la solidaridad entre el alumnado a través de la lectura de clásicos de la literatura universal: El caso de las Tertulias Literarias Dialógicas. Educación, Lenguaje y Sociedad, 8(13), 1-19.

Florescano, E. (2002). Para qué estudiar y enseñar la historia. Tzintzun. Revista de Estudios Históricos (35), 135-146.

Freire, P. (1971). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.

Instituto Mexicano para la Competitividad. (2018). [Sitio web] Mejora tu escuela. http://www.mejoratuescuela.org/escuelas/index/21DPR1012V

León, C. (2011). Enseñanza Histórica y Cultura Maya. Archipiélago. Revista Cultural de Nuestra América, 19(72), 50-52.

López, E. & Galicia, G. (2011). Programas de estudio 2011. Guía para el maestro. Cuarto grado. Secretaría de Educación Pública.

Mercer, N.; Hargreaves, L. & Garcia, R. (2016). Aprendizaje e interacciones en el aula. Hipatia Press.

Plá, S. (2014). Ciudadanía y competitividad en la enseñanza de la historia. Los casos de México, Argentina y Uruguay. Universidad Iberoamericana.

Pulido, C. & Zepa, B. (2010). La interpretación interactiva de los textos a través de las tertulias literarias dialógicas. Revista Signos, 43(2), 295-309.

Reyes, C.; Carpio, A.; Osornio, L.; Alatorre, D. & Llanes, L. (2019). Historia. Cuarto grado. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/P4HIA.htm

Ritzer, G. (2002). Teoría Sociológica Moderna (5ª Ed). (M. T. Rodríguez, Trad.). McGraw Hill.

Santiesteban, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. En Memoria Académica. Clío & Asociados. 34-56.

Valls, R.; Prados, M. & Aguilera, A. (2014). El proyecto INCLUD-ED: estrategias para la inclusión y la cohesión social en Europa desde la educación. Revista Investigación en la escuela, 31-43. https://doi.org/10.12795/IE.2014.i82.03

Vía Educación AC. (2019). Comunidades de Aprendizaje: Logros a cinco años: México. Área de Investigación y Evaluación. Vía Educación.

Published

01-12-2021

How to Cite

Olvera Ojeda, R. (2021). INTERACTIONS AT A DISTANCE: THE LITERARY DIALOGICAL GATHERING OF POPOL VUH AND THE CONSOLIDATION OF COMPETENCES OF HISTORICAL THOUGHT. Huella De La Palabra, 15(15), 6–41. https://doi.org/10.37646/huella.v15i15.529

Issue

Section

Research Reports