Remembrance and Documentary in Argentina. an Analysis of Mr. President (Liliana Arraya and Eugenia Monti, 2007) and Estela (Silvia Di Florio, 2008)
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v13i25.292Keywords:
Memory, History, Documentary, Dictatorship, ArgentineAbstract
This article studies two Argentine documentaries, Mr. President (2007) by Liliana Arraya and Eugenia Monti, and Estela (2008) by Silvia di Florio, in an effort to understand the scope of the military coup in Argentina and to know the consequences of it in the current society of that country. For this, the characteristics of the memory will be reviewed from the point of view of the theorist Tzvetan Todorov. Also, both documentaries will be analyzed as a historical document insofar as they expose the recovery of documents and audiovisual materials that were hidden by the military governments and reveal a truth that military and official history tried to suppress.
Downloads
References
ALBERA, F. (comp.) (1998). Los formalistas rusos y el cine. La poética del filme. Barcelona: Paidós Comunicación.
BERISTÁIN, H. (2004). Diccionario de retórica y poética. México: Porrúa.
COLPISA (2006). La dictadura de Pinochet dejó más de 3,000 muertos y desaparecidos. Recuperado el 12 de abril de 2016, de La verdad.es, http://www.laverdad.es/alicante/prensa/20061211/mundo/dictadurapinochet-dejo-muertos_20061211.html
Desaparecidos.org (s/f). Por la memoria, la verdad y la justicia señala que existen más de 30 mil desaparecidos, entre 1976 y 1983. Recuperado el 12 de mayo de 2016, en Desaparecidos.org. http://www.desaparecidos.org/arg/
KRIGER, C., y P. Piedras (2012). Vestigios de un pasado doliente. Los archivos audiovisuales sobre la dictadura militar en el cine documental argentino. Recuperado el 12 de abril de 2016, de Archivos de la filmoteca 70. http://www.academia.edu/8608193/Vestigios_de_un_pasado_doliente._Los_archivos_audiovisuales_de_la_dictadura_militar_en_el_documental_argentino_Kriger_y_Piedras_
HAUGAARDS L.,y K. Nicholls (2016). Rompiendo el silencio en la búsqueda de los desaparecidos en Colombia. Recuperado el 26 de abril de 2016, de Colombia: Latin American Working Group, Grupo de Trabajo sobre Asuntos Latinoamericanos y oficina en los Estados Unidos sobre Colombia, http://lawg.org/storage/documents/Colombia/RompiendoElSilencio.pdf
HUMAN RIGHTS WATCH (2013). Informe mundial 2014: México. Eventos 2013. Human Rights Watch. Recuperado el 26 de abril de 2016, de https://www.hrw.org/es/world-report/2014/countrychapters/260113 DOI: https://doi.org/10.46692/9781447309925
– HUYSSEN, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México: FCE / Instituto Goethe.
ROSENSTONE, R. (2014). La historia del cine. El cine sobre historia. Madrid: Rialp.
ROMERO, L. A. (2012). Breve historia contemporánea de la Argentina. 1916-2010. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
TODOROV, T. (2013). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós.
ZAVALA, L. (2010). El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica. Casa del Tiempo, s/f, México, Universidad Autónoma Metropolitana, consultado en línea en http://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/30_iv_abr_2010/casa_d el_tiempo_eIV_num30_65_69.pdf
DI FLORIO, Silvia (2007). Estela. Argentina. Dir. Magdalena Ruiz Giñazú y Walter Goobar.
ARROYO, Liliana (2007). Sr. Presidente. Argentina. Dir. Liliana Arroyo e Eugenia Monti.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Isabel Lincoln Strange Reséndiz [1]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License, which allows others to use the published work as long as they acknowledge the authorship of the work and its first publication in this journal.
Authors may make separate, additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the published version of the article in this journal (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
Authors are permitted and encouraged to share their work online (for example, via institutional repositories or personal websites) prior to and during the manuscript submission process, as it can lead to productive exchanges and to increased and more rapid citation of the published work.