The Godfather III as a Case Study

Authors

  • Rocí­o González de Arce Arzave

DOI:

https://doi.org/10.37646/xihmai.v11i21.269

Keywords:

Interpretative sequence analysis, The Godfather III, Operistic dimension, Film club debate, Film club session

Abstract

This article discusses the need to bring film clubbing closer to academic spheres by using interpretative sequence analysis as a tool to enrich and build the film club session. The paper presents, as a case study, the interpretive textual analysis of the operistic dimension in the final sequences of The Godfather, Part III (Coppola, 1990). The results of this analysis are widely discussed and then used to design the content of a hand programme that includes key frames, information relevant to the presentation of the film and guide questions to the film club debate. The paper concludes that the generic, intertextual and formal component analysis of the key sequences of a film, enables finding the main premises of the film text and using them to design presentation and moderation strategies within the film club session, planning the content of the printed materials that are handed in to the audience, and deciding the film club programme. The limitations of film analysis as a support for film club activities are discussed, and some options to overcome these limitations are offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rocí­o González de Arce Arzave

Rocí­o González de Arce Arzave Egresada de la Facultad de Ciencias de la Universidad Autónoma de México, coordinadora de Cineclub Cí­rculoKiné y socia fundadora de la Red Enlace

References

- AROCENA, C. (2002). Francis Ford Coppola. La trilogía de "El Padrino", España: Paidós.

- CITRON, M. J. (2005). Operatic Style and Structure in Coppola's Godfather Trilogy. The Musical Quarterly, 87:423-467. https://doi.org/10.1093/musqtl/gdh010

- GONZÁLEZ CASANOVA, M. (1960). ¿Qué es un cineclub?, México: UNAM.

- KYDD, E. (2011). The Critical Practice of Film. An Introduction, Estado Unidos: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-0-230-34527-0

- MACKENZIE, S. (1998). Closing Arias: Operatic Montage in the Closing Sequences of the Trilogies of Coppola and Leone'. Danish Journal of Film Studies, 6:109-124. https://doi.org/10.1039/fd109517

- RODRÍGUEZ ÁLVAREZ, C. G. (2002). Contemporáneos y el cineclub mexicano: revistas y cine clubes; la experiencia mexicana. Tesis de licenciatura. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNAM.

- ROVIROSA, J. (1970). Cine-Club, México: Instituto Mexicano del Seguro Social.

- SAAVEDRA DEL RAYO, E. D. (2002). Enfoque de actividades del cineclub universitario en México. Tesis de Licenciatura. México: Universidad del Valle de México.

- TRANRISEVER, B. (2001). Opera functioning as narrative in films; Apocalypse Now - Godfather, Part III - Philadelphia. Tesis de doctorado. Turquía: Universidad Bilkent.

- TSIVIAN, Y. y G. Civjans. (2005). CineMetrics. Movie Measurement and Study Tool Database. Universidad de Chicago. Recuperado de: www.cinemetrics.lv.

- VANOYE, F. y A. Goliot-Lété. (2008). Principios del análisis cinematográfico, Madrid: Adaba.

- ZAVALA, L. (2010a). Teoría y práctica del análisis cinematográfico. La seducción luminosa, México: Trillas.

- ZAVALA, L. (2010b). El análisis cinematográfico y su diversidad metodológica. Casa del Tiempo, 30(3), 65-69.

- ZAVALA, L. (2010c). Teoría y práctica del análisis cinematográfico: la seducción luminosa, México: Trillas.

- ZAVALA, L. (2012). Tradiciones metodológicas en el análisis cinematográfico. La Colmena 74:9-16.

- ZAVALA, L. (2014a). Narratología y lenguaje audiovisual, Argentina: Universidad Nacional de Cuyo Mendoza.

- ZAVALA, L. (2014b). Semiótica preliminar. Ensayos y conjeturas, Toluca: FOEM.

Published

2016-06-30

How to Cite

González de Arce Arzave, R. (2016). The Godfather III as a Case Study. Xihmai, 11(21), 9–28. https://doi.org/10.37646/xihmai.v11i21.269

Issue

Section

Artículos de Investigación