POST-TRUTH, THE MEDIA AND SOCIAL REPERCUSSIONS: THE CASE OF DONALD TRUMP IN THE 2016 AND 2020 ELECTIONS IN THE UNITED STATES
DOI:
https://doi.org/10.37646/xihmai.v16i32.525Keywords:
Post-truth, ICT, Digital Social Networks, Audiences, Interface.Abstract
The development of new technologies and the globalization phenomena have diversified the relationships and characteristics of the media. This revolution has intensified the interaction between audiences and interlocutors, generating new spaces for reflection where phenomena such as post-truth or interrupted truths are created and recreated. The former, has had a critical social impact, such as the events that occurred in the United States elections in 2017 and 2020; as well as the storming of the capitol by followers of former President Donald Trump in an attempt to reverse the last vote results. This analysis is an exploratory study carried out from the documentary and literary review of the issue from a qualitative approach to identify dimensions and concepts associated with this phenomenon, which will be approached from the General Theory of Information.
Downloads
References
Alfaro-Ponce, B. y Rivero L. (2017). Transparencia y derecho a la información en tiempos de posverdad. En Muñoz, C.; Alfaro, M. & Gayosso, S. (Coords.) Convergencia de las Ciencias: Una visión Multidisciplinaria. pp. 104-111. Colegio de Ciencias y Artes de Tabasco.
Apuke, O. (2016). Social and Traditional Mainstream Media of Communication: Synergy and Variance Perspective. New Media and Mass Communication. 53, pp. 83-86. http://doi.org/10.29333/ojcmt/2614
Barr, H.; Graham, J.; Hunter, P.; Keown, P. & McGee, J. (1997). A position paper: Social studies in the New Zealand school curriculum. Hamilton.
Boeman, C. (2020, octubre 18). A Tale of Two Slogans: Make America Great Again and Black Lives Matter. [Mensaje en un blog] Missives to the Abyss https://latterdaydad.com/2020/10/a-tale-of-two-slogans-make-america-great-again-and-black-lives-matter/
Cebrián, J. (1998). La Red: Cómo cambiarán nuestras vidas los nuevos medios de comunicación. Taurus.
Creitz, C. (2019, junio 18). President Trump unveils 2020 slogan to replace 2016 rallying cry during campaign rally. [Mensaje en un blog] Fox news https://www.foxnews.com/politics/keep-america-great-trump-unveils-2020-slogan-to-replace-2016-rallying-cry
Escolano, F.; Cazorla, M.; Alonso, M.; Colomina, O. & Lozano, M. (2003). Inteligencia artificial. Modelos, técnicas y áreas de aplicación. Thomson Reuteurs.
Forouza, B. (2003). Introducción a la Ciencia de la Computación. Thomson.
Gobierno de España (2017). Munich Security Report 2017. [Mensaje en un blog] Departamento de Seguridad Nacional https://www.dsn.gob.es/ca/actualidad/sala-prensa/munich-security-report-2017
Grutza, A. (2019). Cold War (Post-)Truth Regimes: Radio Free Europe between “States of Affairs” and the Epistemology of Hope and Fear. Stan Rzeczy, 2(17), pp. 125-160. https://doi.org/10.51196/srz.17.6
Landow, G. (2009). Hipertexto 3.0: teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización. Paidós.
Lasswell, H. (1948). The Structure and Function of Communication in Society. En Bryson, L. (ed.), The communication of ideas. pp. 37-51. Institute for Religious and Social Studies.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Paidós.
Manovich, L. (2013). Software Takes Command. Bloomsbury.
Margarit, R. (2003). Los medios de comunicación en la era de la globalización, en América Latina. Bibliotecas, 21 (1), pp. 18-38.
Martín, M. (1991). Teoría de la Comunicación. I. Epistemología y Análisis de la Referencia. UNAM.
McLuhan, M. (1968). El medio es el masaje. Paidós.
McQuail, D. (2000). Introducción a la Teoría de la Comunicación de Masas (3ª ed.). Paidós.
Mittermeier, J. (2017). Desmontando la posverdad. Nuevo escenario de las relaciones entre la política y la comunicación. [Tesis de mastría] Universitad Autónoma de Barcelona.
Muñoz, P. & Montero, M. (2016). Medios de comunicación y posverdad: Análisis de las noticias falsas en las elecciones presidenciales de EE. UU. Universidad Autónoma de Barcelona.
Ortega, O. (26 marzo 2017). Favorece ignorancia posverdad en México. REFORMA. http://www.reforma.com/aplicacioneslibre/articulo/default.aspx?id=1073899&md5=7845e7a71dbcea097e62df41ab3a5bd9&ta=0dfdbac11765226904c16cb9ad1b2efe&lcmd5=9f75434c2f2e8fd8e7ea8a9fad6ce887
Oxford Dictionaries. (2016). Post-truth. LEXICO. https://en.oxforddictionaries.com/definition/post-truth
Petras G.; Loehrke J.; Padilla R.; Zarracina J. & Borrensen J. (2021, enero 6). Timeline: How the storming of the U.S. Capitol unfolded on Jan. 6. [Mensaje en un blog] US Today News https://www.usatoday.com/in-depth/news/2021/01/06/dc-protests-capitol-riot-trump-supporters-electoral-college-stolen-election/6568305002/
Real Academia Española (RAE). (2017). Posverdad. Diccionario de la lengua española. http://dle.rae.es/?id=TqpLe0m
Roberts D. (2010, abril 10). Post-truth politics. [Mensaje en un blog] Grist. http://grist.org/article/2010-03-30-post-truth-politics/
Sanchez, G.; Fraga, L. & Ramírez, R. (2020). Latinos and the 2016 Election: Latino Resistance and the Election of Donald Trump. Michigan State University Press. https://doi.org/10.14321/j.ctvwrm66k
Scolari, C. (2004). Hacer clic. Hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales. Gedisa.
Scolari, C. (2006). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa.
Scolari, C. (2009). Alrededor de la(s) convergencia(s). Conversaciones teóricas, divergencias conceptuales y transformaciones en el ecosistema de medios. Signo y Pensamiento, 28(54), pp. 44- 55.
Siddiqui, S. (2016, agosto 11). Donald Trump calls Obama the 'founder of Isis'. The Guardian. https://www.theguardian.com/us-news/2016/aug/11/donald-trump-calls-barack-obama-the-founder-of-isis
Silverman, C. (2016, noviembre 16). This Analysis Shows How Viral Fake Election News Stories Outperformed Real News On Facebook. BuzzFeedNEWS. https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/viral-fake-election-news-outperformed-real-news-on-facebook
Swift, J. (2010). El arte de la mentira política: ¿Es conveniente engañar al pueblo? Público.
Tesich, S. (1992). A Government of Lies. The Nation, 6(13), pp. 12-14.
Yee, A. (2020, 22 de octubre). Latinos the targets of election disinformation–but activists are fighting back. The Guardian. https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/22/latinos-targets-election-disinformation
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Berenice Alfaro-Ponce, Gerardo Ángeles-Galván, Daniel Zorrilla-Velázquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons 4.0, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as a compartir su trabajo en línea (por ejemplo: en repositorios institucionales o páginas web personales) antes y durante el proceso de envío del manuscrito, ya que puede conducir a intercambios productivos, a una mayor y más rápida citación del trabajo publicado.